Delegaterna störda av globaliseringen

Nyhet Arbetsliv
Delegater i en paus

FFC:s 17. kongress

Globaliseringen och dess följder blev åtgången ordentligt i många delegaters anföranden. I debatten lyfte man också fram sin oro över de förtroendevaldas ställning, de allt vanligare snuttarbetena och kommunernas dåliga penningläge.

Servicefackets Arto Halonen nagelfor i sitt anförande den globala kasinoekonomins avgrund och arbetsplatsflykten från Finland till länder med billig arbetskraft. Halonen menade att det är hög tid för de globala aktörerna, såsom WTO och IMF att på allvar börja bekämpa fattigdomen.

JHL:s Harri Siitonen tog ställning till den pågående reformen av kommunernas servicestruktur. Han menade att det behövs starka primärkommuner, för att man ska klara av produktionen av välfärdstjänster i framtiden. Siitonen ville lägga stopp för skattelättnader; i annat fall fördjupas välfärdsstatens problem ytterligare.

Metallförbundets representant Sambeau Sam-Koskitanner betonade att invandrarna berörs av samma skyldigheter och rättigheter som de finländska arbetstagarna. Hon uppmanade alla invandrare att ansluta sig till fackförbundet i sin bransch.

- Och kom ihåg att invandrarna inte far iväg med finländarnas arbetsplatser, underströk Sam-Koskitanner och önskade att kongressen i sin resolution önskar invandrarna välkomna att bli medlemmar i den finländska fackföreningsrörelsen.

Byggnadsförbundet Jukka Piitulainen ville i sitt anförande sätta fokus på slantens baksida - de problem den utländska arbetskraften för med sig. Han var speciellt bekymrad över anstormningen av utländska hyresarbetare i byggnadsbranschen.

- Vi måste kunna begränsa arbetskraftsuthyrningen med hjälp av lagar. Hyresarbete ska ändå inte göras till en bransch för sig, med eget kollektivavtal, var Piitulainens budskap till kongressen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig