TRACE gav Europafacket verktyg för strukturomvandlingen

08.12.2006 14:28 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Projektledaren Jeff Bridgford, direktör för ETUI-REHS

Strukturomvandlingen slår allt snabbare och mer okontrollerat mot Europa. Facket måste försöka föregripa, inte ingripa först då utlokalisering, nedläggning, fusioner och outsourcing redan ägt rum.

Det underströk Europafackets generalsekretare John Monks då det tvååriga storprojektet TRACE (TRade unions Anticipating Change in Europe) - som engagerat elva europeiska fackliga centralorganisationer, sex yrkessekretariat och tre forskningscentraler - avslutades med en programspäckad konferens i portugiska Sesimbra.

TRACE har engagerat över 900 personer i tio länder, ordnat 41 gränsöverskridande seminarier m.fl. evenemang och publicerat ett otal handböcker, kursmaterial med mera under de 17 projekt som genomförts. Ett material som Monks gav högt betyg - man är på rätt spår.

- Goda kontakter behövs med dem som anställer fackmedlemmar så vi i god tid får veta vad som är på gång. De europeiska arbetarråden EWC borde vara 500 fler, och användas som redskap för att mobilisera arbetarna, inte enbart för en civiliserad debatt, sade Monks och tillade att börsreglerna inte hindrar förtroendemännen att få besked om framtida ändringar.

Nätverket som byggts upp mellan projektdeltagarna har med gett besked att det är hög tid att något görs. Optimismen var dock markant - goda idéer har fötts och de ska nu föras vidare i de egna organisationerna.

Projektledaren Jeff Bridgford, direktör för utbildningssidan i det europeiska fackföreningsinstitutet ETUI-REHS, påpekade att verktyg som tidigare använts nationellt inte längre är användbara. Kapital kan föras ut ur Europa på ett par sekunder och facket får besked alltför sent.

- En berättigad strukturomvandling bör ske först efter förhandling och under samhällsansvar, sade Bridgford som betecknade TRACE - det största projekt han medverkat i under sina 16 år i Bryssel - som mycket framgångsrikt. En fortsättning hade behövts men EU-kommissionen - som delfinansierat TRACE som gick på totalt 4 miljoner euro - har pga en ren teknikalitet vägrat bevilja mer pengar.

Sjutton nyckelprojekt

TRACE har producerat en flod av material. Så har t.ex. Europeiska metallfederationen skapat en handbok för principer för gränsöverskridande strukturomvandling, spanska CC.OO och portugiska CGTP-IN har skärskådat textilbranschen. Franska CFCT och brittiska TUC har tagit fram ett utbildningspaket för arbetstagare i företag som omstruktureras medan UNI-Europa testat hur samla webbfakta för servicesektorn.

De 17 projekten presenterades i Sesimbra. Det finsk-estniska projektet rosades för att ha lyckats överskrida både nationella och sektorsgränser, samt för konkreta verksamhetsplaner i företagen. Samarbetet över Finska viken fördes nu ned till förtroendemän inom samma koncern, som Ruukki och PKC-group. Målgruppen var uttryckligen unga aktivister, betonade Veli-Matti Kauppinen, forskare på Metall.

- Projektet togs emot med entusiasm. Under två samseminarier på Kiljava utbytte vi information om interna koncernfrågor och diskuterade konkreta planer för bättre organisationsverksamhet, sade Kauppinen.

Han menade att TRACE dels stärkte nätverket, dels ökade förståelsen för hur strukturomvandlingen påverkar var och ens dagliga liv, och gav en verktygsback för påverkan.

- TRACE stärkte Metalls samarbete med PAM, liksom samarbetet mellan S-kedjan och Prisma i Baltikum och mellan Stockmann i Tallinn och Helsingfors. Intresset för företagsvisa kollektivavtal ökade klart, och aktivisterna och förtroendemännen insåg att problemen inom service och metall är mycket liknande, sade organisationssekreterare Kari Virkkula på PAM. Också behovet av arbetarråd, EWC, i de finskägda företagen framkom klart.

Strukturomvandlingen kommer att stå i förgrunden under det fortsatta samarbetet. Både Virkkula och Kauppinen arbetar hårt på att integrera TRACE-tänkandet i sina egna organisationer.

Material tillgängligt på webben

Samma gör utbildningsplanerare Hannu Rosengrén i lämpliga FFC-organ. FFC var administratör för Metalls och PAM projekt.

- TRACE lyfte fram ett högaktuellt tema. Vi lyckas skapade ett konkret projekt med klar substans och mycket fint material för förtroendevalda och ombudsmän. I viss mån förde det också yrkessekretariaten och centralorganisationerna närmare varandra, menade Rosengrén som betecknade John Monks medverkan i slutkonferensen som en erkänsla åt TRACE. Han menade dock att facklig reaktivitet inte helt kan undvikas då beslut fattas på annat håll.

- Men vi bör utveckla verktyg för föregripande inom arbetarråden, EWC. Mera vägkost behövs också för hur ändra fackets organisation och sätt att agera, ansåg Rosengrén. som hoppades att Metall och PAM har egna resurser att fortsätta med projektet, då TRACE 2 stoppas, i varje fall i detta skede.

FFC, närmare bestämt webbinformatör Pauli Vento, har svarat för tekniken på webben som dels fungerat som en stödservice för hela TRACE-projektet, dels som ett skyltfönster utåt.

- På nätet finns nu ett enormt, delvis flerspråkigt faktapaket om strukturomvandling: nyheter, publikationer, artiklar, projektfakta, rapporter. En del material kommer ännu till och kommer att vara tillgängligt ännu i flera år, innan det tyvärr självdör i brist på pengar, sade Vento.

Materialet, inklusive sju s.k. temablad, Topic Sheets där terminologin förklaras också på finska och svenska, hittas på www.traceproject.org. Gå via Materials/Materials database/. Direktiven är på engelska men Vento försöker skapa länkar hit från FFC:s webbplats www.sak.fi.

- Vi har redan noterat 30 000 olika brukare, överraskande stort för ett projekt, sade Vento, glad över att projektet förde med sig mycket matnyttigt för förtroendevalda.

Mera rosor

Glad var också KNSB:s generalsekreterare Yuliya Simeonova över att Bulgarien, på tröskeln till EU, fått delta.

- Den största nyttan ger övningsmaterialet och handböckerna, menade hon.

Rosor gav också bland andra Joachim Beerhorst från tyska IG Metall, liksom Niels Koefoed från danska LO-skolan och Bo Carselid, svenska LO. Den europeiska fackföreningsrörelsen fick nu modeller för effektivare arbete i strukturomvandlingen.

Gott betyg gav också den av EU-kommissionen tillsatte utvärderaren Steve Walker från Leeds Metropolitan University. Ett betyg så gott som något är att materialet redan används av europeiska universitet.

- Men varför samarbetar inte yrkessekretariaten alls? De finns ju alla i Bryssel?

www.traceproject.org

Ingegerd Ekstrand
Sesimbra

Beställ de senaste nyheterna till din e-post