Vildkatter gav stryk åt FFC:s ledning

05.06.2006 22:59 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Spelare i Vildkatterna och Kemifackets ordförande Timo Vallittu

FFC:s 17. kongress

FFC:s ledning genomled en svår förlust i fotboll mot tioåriga flickor i Botbyklubben Villikissat/Vildkatterna på måndagskvällen utanför Mässcentrum. En straffsparkstävling avgjordes i Vildkatternas favör. Tävlingen arrangerades som ett programnummer i samband med FFC:s kongress.

Fastän tävlingen var på lek fanns det allvar bakom spexet. I tillverkningen av fotbollar och idrottsredskap är det tyvärr allmänt att man utnyttjar barnarbetskraft eller att det förekommer allvarliga brister i arbetsvillkoren eller arbetarnas övriga arbetsförhållanden.

Spexet ordnades av Kemiförbundet som har ingått sponsoravtal med Vildkatterna, som ett led i kampanjen "Rättvist spel, lika regler" (fri övers.). Sponsringen innebär att förbundet hjälper laget att skaffa kläder och utrustning.

Kampanjen, som redan har två år bakom sig, syftar till att öka konsumenternas kännedom om arbetsförhållandena i tillverkningen av idrottsredskap, särskilt gäller problemen tillverkningen av fotbollar. Bakom kampanjen står fackets solidaritetscentral SASK, Finlands Bollförbund och Föreningen för Rättvis handel.

Kemifackets mål är att utrusta Vildkatterna med produkter som är tillverkade under etiskt försvarbara förhållanden. Lagets spelskjortor, shorts, collegedräkter, toppar och strumpor har beställts av inhemska fabrikörer. Bollarna har skaffats via Rättvis handel och de har importerats av en u-landsbutik i Tammerfors. Bollarna finns till salu i världsbutiker. I Finland finns ingen tillverkning av fotbollar eller fotbollsskor.

Inom fotbollsbusinessen finns det fortfarande stora brister, trots att man har gjort framsteg de senaste åren. Bland de värsta problemen är storleken på de löner underleveransländerna betalar åt sina arbetare, orimliga arbetsförhållanden och arbetstider och kränkningar mot mänskliga och fackliga rättigheter.

Den internationella fackföreningsrörelsens mål är att kunna ingå ett globalt heltäckande avtal med sportklädes- och skoindustrin om arbetarnas grundrättigheter. WFSGI, som representerar företagen i idrottsbranschen, har emellertid inte velat ingå något sådant avtal, och därför har facket börjat förhandla direkt med de viktigaste företagen i branschen. Förhandlingarna har förts med varierande framgång och den mest betydande framgången hittills är idrottsjätten Nikes beslut att acceptera att offentliggöra en förteckning över sina avtalstillverkare.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig