Fungerande service för alla måste kunna garanteras också efter kommunreformer

Höstens kommunalval är viktigt för FFC eftersom kommunerna påverkar arbetstagarnas och deras familjers liv på många sätt. Den pågående kommun- och servicestrukturreformen ökar ytterligare valets betydelse. De viktigaste valtemana ur FFC:s perspektiv är den kommunala servicen, kommunen som arbetsgivare och demokratins genomförande i kommunerna.
06.09.2012 11:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

För kommuninvånarna är det viktigast att kommunens service fungerar. Kommunernas service måste hålla hög kvalitet, ha ett skäligt pris och vara tillgänglig för alla. En fungerande service är nu i vågskålen på grund av kommunsammanslagningar och det ekonomiska läget.

FFC ser det även som viktigt att kommunerna är goda arbetsgivare. Kommunerna måste tillämpa de lagar och avtal som gäller arbetslivet på alla sina anställda. De måste fästa uppmärksamhet speciellt vid visstidsanställningar, som är vanliga i kommunerna. Anställningsvillkoren får inte kringgås, inte på något sätt och inte ens på grund av ekonomiska svårigheter. Nu när stora förändringar sker i kommunerna måste arbetstagarnas välbefinnande på arbetsplatsen beaktas bättre än tidigare.

Kommunernas beslutsfattande måste vara demokratiskt och genomskinligt. Kommunerna måste fortsatt ha frihet att bestämma om sina egna angelägenheter för att invånarna ska vara lojala med sin kommun och se det som viktigt att betala sin kommunalskatt.

FFC har som mål att så många FFC:are som möjligt ställer upp som kandidat i valet i oktober. De kommunala frågorna är vardagsfrågor där varje löntagare är sakkunnig. Gräsrotsnivån måste höras i det kommunala beslutsfattandet.

FFC:s lokalorganisationer arrangerar i höst över 70 möten runtom i landet för att presentera kandidater med löntagarbakgrund för väljarna och för att uppmuntra kommuninvånarna att utnyttja sin rösträtt i kommunalvalet och för att lyfta fram kommunalvalsteman som är viktiga för den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen.

Mer information och material finns på adressen www.sak.fi/svenska/kommunalvalet.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig