Löntagarna: Likabehandlingsplanen ökar arbetstrivseln och produktiviteten

FFC, Akava och STTK påminner om arbetsgivarnas skyldighet att främja likabehandling på arbetsplatserna.
14.11.2016 09:57
FFC, AKAVA och STTK
Nyhet Arbetsliv

Enligt diskrimineringslagen, som reviderades i början av 2015, ska större företag med minst 30 anställda ha en skriftlig likabehandlingsplan senast i början av nästa år.

– Planeringsprocessen är ett utmärkt sätt för arbetsgivarna att tillsammans med de anställda kartlägga och utvärdera likabehandlingssituationen på den egna arbetsplatsen. Samtidigt finns det möjlighet att vidta lämpliga åtgärder för att främja likabehandling på arbetsplatsen, påpekar organisationerna.

Löntagarnas centralorganisationer räknar med att satsningarna lönar sig i och med att en förbättrad arbetstrivsel också ökar produktiviteten på arbetsplatsen.

– Satsningar på likabehandling ger stor nytta i förhållande till tidsåtgången och arbetsinsatserna. Detta gynnar alla – både arbetsgivarna och de anställda, säger Anu-Tuija Lehto, jurist vid FFC.

Att främja likabehandling är inte en separat eller fristående process, utan borde vara en naturlig del av den dagliga verksamheten på arbetsplatsen.

– Alla medlemmar i arbetskollektivet har också möjlighet att påverka atmosfären på arbetsplatsen och att behandla sina medarbetare jämlikt. Likabehandling främjas bäst om alla tar principerna på allvar och förbinder sig till dem, tillägger Miika Sahamies, sakkunnig vid Akava.

Det är fråga om diskriminering om någon behandlas sämre än andra på grund av sina personliga egenskaper. Dessa omfattar ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller någon annan omständighet som gäller den enskilde som person.

– Kortfattat kan man säga att ingen får diskrimineras på någon som helst grund. Alla har rätt till lika möjligheter i arbetslivet, och ingen ska behöva uppleva diskriminering på arbetsplatsen, betonar Anja Lahermaa, jurist vid STTK.

Temavecka om likabehandling ordnas för första gången

Diskrimineringsombudsmannen, löntagarnas centralorganisationer och ett antal antidiskrimineringsorganisationer ordnar denna vecka en temavecka om likabehandling. Under temaveckan, som ordnas för första gången, vill arrangörerna påminna om hur viktigt det är med likabehandling och om arbetsgivarnas skyldighet att främja likabehandling – oberoende av arbetsplatsens storlek, bransch, sektor eller andra faktorer.

Temaveckan om likabehandling ordnas i samarbete med kampanjen ”Område fritt från diskriminering”. Till exempel arbetsplatser kan förbinda sig till kampanjen och utlysa sig som diskrimineringsfria zoner.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig