Tre av fyra finländare understöder en lag om utbildningsdagar

Enligt en färsk gallup anser 76 procent av finländarna att det är synnerligen eller ganska viktigt att arbetstagarna skulle ha lagstadgad rätt att delta i utbildning som arbetsgivarna ordnar under minst tre dagar per år. Av yrkesgrupperna är det främst arbetarna (83 %) och de lägre och högre tjänstemännen (79 % och 78 %) som är av denna åsikt.
22.10.2012 12:14 karhu admin
På sågverk

I gallupen som gjordes av Taloustutkimus Oy frågades också vad deltagarna i gallupen anser om att arbetsgivarparten har förkastat ett lagförslag om utbildningsdagarna. Av svarspersonerna förstod 76 procent inte arbetsgivarnas inställning, eftersom utbildning av arbetstagarna är en så viktig sak att det bör satsas på den oberoende av konjunkturerna. Av arbetarna var det 85 procent och av de lägre tjänstemännen 83 procent som inte förstod arbetsgivarnas agerande. Även bland företagarna uppgav 61 procent att de inte har förståelse för arbetsgivarnas inställning.

En klar majoritet (56 %) visste att rätten till tre dagars utbildning för arbetstagarna är en sak som parterna kom överens om samband med ramavtalet.

Gallupen gjordes av Taloustutkimus Oy på uppdrag av FFC under tiden 8–12.10.2012. Sammanlagt 1 010 personer intervjuades per telefon, och de representerar Finlands befolkning i åldern 15–79 år med undantag för Åland. Felmarginalen är cirka 3,2 procent på konfidensnivån 95 procent.

Grafer och mer information om gallupen (endast på finska)

Endast på var fjärde FFC-ansluten arbetsplats ges tillräckligt med utbildning

FFC har också frågat förtroendemännen i medlemsförbunden vad de anser om utbildningsdagarna och vilka möjligheter till utbildning det finns på arbetsplatserna. Enligt förtroendemännen utbildar arbetsgivaren endast på ungefär var fjärde arbetsplats (26 %) alla arbetstagare när så behövs. På ungefär var tredje arbetsplats (34 %) utbildas en del av arbetstagarna vid behov och på något fler arbetsplatser (38 %) utbildas arbetstagarna överhuvudtaget inte tillräckligt.

Hela 93 procent av FFC-förtroendemännen anser att en lag om utbildningsdagarna är synnerligen eller ganska nödvändig. Förtroendemännen fördömer också nästan lika enhälligt arbetsgivarnas agerande gällande utbildningsdagarna: av förtroendemännen anser 90 procent att utbildningen av arbetstagarna är så viktig att det bör satsas på den oberoende av konjunkturerna och därför kan de inte förstå arbetsgivarnas inställning.

Förtroendemännens åsikter utreddes via FFC:s förtroendemannapanel. Frågorna i panelen besvarades i oktober av 1 103 förtroendemän och/eller arbetarskyddsfullmäktige.

Grafer och mer information om förtroendemannapanelen (endast på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig