Karlebynejdens lokalorganisation vill samla arbetarskydds- fullmäktige i samma nät

15.02.2001 09:58 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

I Österbotten vill man stärka samarbetet mellan arbetarskyddsfullmäktige. FFC:s lokalorganisation i Karlebynejden funderar på att skapa ett nätverk för lokalorganisationernas arbetarskyddssektioner. Pappa till idén är Pentti Kangas, ordförande för arbetarskyddssektionen i Karlebynejdens lokalorganisation.

En träff för arbetarskyddsaktivisterna i lokalorganisationerna har prickats in till den 17 februari.

- Då är det meningen att tillsammans funderar hur vi kan gå vidare med ett nätverk i Österbotten och på riksplanet, säger Pentti Kangas.

Enligt Kangas kunde lokalorganisationernas arbetarskyddssektioner till en början plockas in i samma informationsbank. I den skulle finnas medlemmarnas kontaktuppgifter, information om sektionernas verksamhet och viktiga frågor, regionalt och branschvist. Framöver kunde informationsbanken breddas till att omfatta arbetarskyddsfullmäktige i lokalorganisationerna.

- Vi kunde använda oss av e-post, t.ex. en gemensam postningslista och Internet, där vi kunde bygga upp en egen webbplats, funderar Kangas.

På önskelistan finns en länk från FFC:s Internetsidor.

Stödnät behövs

Pentti Kangas säger att en arbetarskyddsfullmäktig ofta stretar på ensam. Den största nyttan med ett gemensamt nätverk vore att det kunde fungera som ett stödnät, där man kunde byta åsikter och söka problemlösningar tillsammans.

- Jag har märkt att arbetarskyddsproblemen sist och slutligen är väldigt likadana oberoende av bransch.

Kangas tror att nätet också kunde utnyttjas i utbildningen och det att kunde vara ett bra verktyg vid t.ex. olika gallupar.

Ett akut arbetarskyddsproblem är att företagen sätter ut verksamheter och flyttar över dem t.ex. till underleverantörer eller inhyrd arbetskraft.

- I och med att antalet atypiska arbetsförhållanden ökar får arbetarskyddet fler uppgifter. Men då man i dag beräknar arbetarskyddsombudens tidsanvändning beaktas enbart företagets fast anställda personal.

I samband med den inkomstpolitiska uppgörelsen kom man överens om att se över definitionen av arbetarskyddsfullmäktiges tidsanvändning. Det hoppas Kangas resulterar i en förbättring. (pp)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig