FFC accepterar inte nedskärningar i arbetslöshetsskyddet

26.01.2010 10:48 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Förlängning av arbetskarriären

I slutet av denna vecka löper tiden ut för förhandlingarna om förlängda arbetskarriärer. Arbetsgivarnas EK kräver att de s.k. tilläggsdagarna i arbetslöshetsskyddet skall slopas som ett led i förlängda arbetskarriärer.

FFC:s styrelse tog igår kraftfullt ställning emot försämringar i arbetslöshetsskyddet. Styrelsen menar att arbetsgivarsidans krav är ansvarslösa, i synnerhet i det rådande arbetslöshetsläget då recessionen har lett till en vilt galopperande arbetslöshet. Nu borde parterna snarare söka möjligheter att förbättra arbetslöshetsskyddet än att försämra det.

För ett år sedan backade regeringen från sitt principbeslut att höja finländarnas pensionsålder till 65 år. I det sammanhanget kom man överens om att arbetsmarknadsparterna skall finna åtgärder som förlänger finländarnas arbetskarriär med tre år fram till år 2025. Redan i samband med den förra pensionsreformen och tack vare socialinpon för ett år sedan har man förverkligat två av dessa tre extra år. Nu krävs alltså en reform som ger ytterligare ett år till i arbetslivet.

Löntagarorganisationerna anser att de nödiga åtgärderna står att finna i arbetslivsutvecklingen. Om arbetskarriären skall kunna förlängas är det viktigaste att kunna förhindra att arbetstagare tvingas gå i invalidpension. Det kan man påverka genom att förbättra företagshälsovården, ge arbetstagarna ökade möjligheter att påverka sina arbetstidsarrangemang, förbättra äldre arbetstagares ork i arbetslivet t.ex. genom olika åldersprogram och ge personer med partiell arbetsförmåga möjlighet att arbeta deltid. I början av arbetskarriären är det viktigt att alla unga erbjuds arbete och möjlighet att överhuvudtaget komma in i arbetslivet.

FFC:s styrelse sammanträder måndagen den 1 februari för att analysera läget i arbetskarriärsförhandlingarna.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig