Lätt och roligt

Huvudförtroendeman Piia Yli-Heikkuri har ett rykte som superbra medlemsrekryterare. Nu berättar hon hur man gör för att värva medlemmar.
18.09.2012 07:00
LÖNTAGAREN
Piia Yli-Heikkuri (t.h.) informerar regelbundet arbetstagarna och fackliga frågor. Här talar hon med Heidi Aalto och Jonas Axberg.

”I mina ögon är medlemsrekrytering den lättaste, trevligaste och absolut viktigaste uppgiften för en förtroendeman. Utan medlemmar finns heller ingen intressebevakning.

När jag besöker en arbetsplats har jag alltid med mig anslutningsblanketter. När jag är klar med besöket har jag ofta värvat flera nya medlemmar. Jag har märkt att om en arbetstagare ansluter sig känns det lättare för andra att följa exemplet.

Det gäller att ta kontakt med nya arbetstagare så fort som möjligt, och på ett tydligt och lättfattligt sätt berätta för dem om medlemskapets fördelar. Ibland måste man vara ihärdig. Om det inte går vägen första gången lönar det sig att göra ett nytt försök senare. Medlemskapet är en produkt som ska säljas, vilket kanske låter sniket.

Öga mot öga med nya arbetstagare

Det ska vara så enkelt som möjligt att bli medlem. Jag fyller i anslutningsblanketterna på förhand så långt det går. Av erfarenhet vet jag att många inte har de uppgifter som behövs i blanketten till hands och om man saknar uppgifterna som behövs i blanketten är det lätt hänt att allt får vara. Alla känner inte ens till sin egen yrkesbeteckning.

Många vet inte heller att arbetsgivaren kan uppbära medlemsavgiften till facket direkt från lönen. Den här upplysningen har kommit som en överraskning till och med för arbetstagare som varit medlemmar i facket redan i många år.

Det bästa är om jag kan träffa en ny arbetstagare öga mot öga och sköta medlemsrekryteringen i samband med att vi träffas. Det går förstås inte alltid, så ibland tar jag kontakt per telefon och skickar sedan anslutningsblanketten per post eller så ber jag dem fylla i den på nätet.

När arbetsgivaren har många verksamhetsställen är det ett drygt arbete att hänga med i svängarna när det gäller nya arbetstagare. Man får ändå lön för mödan, för ju längre en arbetstagare är anställd och inte hör till facket, desto jobbigare är det att få honom eller henne att gå med.

Marknadsför kollektivavtalet

De som funderar på att bli medlem vill veta vilken konkret nytta de har av medlemskapet. Det inkomstrelaterade utkomstskyddet är ett viktigt skäl för att gå med i facket. Det så kallade arbetsvillkoret* är för många ungdomar en helt ny grej, de har aldrig hört talas om det.

Jag talar alltid om hur stor medlemsavgiften är per månad och vilka medlemsförmåner förbundet och fackavdelningen erbjuder. Man ska inte underskatta betydelsen av medlemsförmånerna, de intresserar dem som funderar på medlemskap. Jag påminner också om att medlemsavgiften till facket kan dras av i beskattningen. I allmänhet vet inte de unga det här.

Det viktigaste när man marknadsför medlemskapet är det kollektivavtal som förbundet förhandlar fram. Jag berättar på ett så konkret och tydligt sätt som möjligt vad ett kollektivavtal är, vilka som förhandlar fram det och vad som avtalas i det. I regel nämner jag kvällstillägg, andra tillägg och kaffepauser som exempel på det som avtalas genom kollektivavtal. Många tror att allt det här är lagstadgat.

Jag berättar också alltid vad man har kommit överens om i avtalsförhandlingarna, vilka förändringar det blir i kollektivavtalet och hur stora löneförhöjningar man avtalat om.

Jag pratar också om vikten av kollektiv styrka. Jag betonar att utan medlemmar har facket inte styrka att förhandla fram ordentliga anställningsvillkor. Men det lönar sig inte att gå alltför djupt in på kollektivavtalsfrågor. Om arbetstagarna tycker att det låter krångligt, är de inte intresserade av att bli medlemmar i förbundet.”

Pirjo Pajunen

* Arbetsvillkoret: en arbetstagare som är medlem av arbetslöshetskassan får inkomstrelaterat utkomstskydd om han eller hon arbetat minst 18 timmar i veckan under de 34 senaste kalenderveckorna dvs. 8 månaders arbete under de 28 senaste månaderna. Från början av 2014 räcker det med 6 månaders arbete.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.