Ledaren: Alla kollektivavtal måste finnas på svenska

En lagändring för knappt två år sedan slår fast att alla allmänt bindande kollektivavtal ska publiceras på båda nationalspråken på webbplatsen Finlex. Det är nämnden för fastställande av kollektivavtals allmänt bindande verkan som är skyldig att låta översätta avtalen om inte avtalsparterna, arbetsgivar- och fackförbunden, gör det.
10.09.2013 07:30
LÖNTAGAREN

Löntagarens granskning visar att hundra kollektivavtal har översatts av nämnden sedan lagändringen. Men 26 allmänt bindande kollektivavtal finns fortfarande endast på finska på Finlex. Av dem berör hälften, 13 stycken, FFC-förbundens avtalsbranscher.

Av Finlands Sjömans-Unions avtal saknas fortfarande alla de fyra stora. På FSU uppger man att avtalen finns översatta i tryckt form, men någon har uppenbarligen glömt att publicera dem på Finlex.

Nämnden må ha det slutliga ansvaret för översättningarna, men det är i första hand fackförbunden och arbetsgivarförbunden som är skyldiga att ge sina medlemmar betjäning på sitt modersmål. De ska se till att avtalsöversättningarna publiceras på Finlex.

Det räcker inte att förbunden sitter och pantar på de tryckta versionerna – även om det kan kännas frestande att göra så för att undvika att de som inte hör till facket får tillgång till avtalen. De allmänt bindande avtalen gäller alla arbetstagare och arbetsgivare, och alla har rätt att veta vilka spelregler som gäller. Arbetsgivarförbunden bör inte heller bromsa översättningarna, som man tidvis tycks göra. Också arbetsgivarens representanter måste förstå innebörden i avtalen.

En helt annan historia är sedan att kollektivavtalen är skrivna på byråkratspråk och svåra att förstå även på det egna modersmålet. Vissa fackförbund har föredömligt gett ut broschyrer där de centrala punkterna i avtalen förklaras. Fler kunde ta efter. Men det utesluter inte att avtalen måste finnas på svenska.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig