Blivande bilmekaniker bloggar och filmar

När arbetslivet förändras ställs det nya krav också på yrkesutbildningen. I Tammerfors bloggar blivande bilmekaniker och beskriver sina arbeten på nätet.
10.09.2013 07:00
LÖNTAGAREN
Studerande Kalle Saleva inledde bilmekanikerstudierna med tanke på fritiden, men studierna fick honom att intressera sig för branschen på allvar. Nu siktar han på ett lärarjobb i bilbranschen.

Vad händer med en bil om man ger studerandena på bilmekanikerna helt fria händer att bygga om den?

När bilen kom till skolan var det en helt vanlig Ford Fiesta årsmodell 2010. Om studerande Kalle Saleva fick bestämma skulle bilen nu vara bländande orange, så grann att det riktigt sticker i ögonen.

Men eftersom besluten tas gemensamt blev färgen mer återhållsam. Diskret är färgen ändå inte: en metallskimrande orange som övergår i strimmor av rött och gult. Fälgarna skimrar i violett.

I motorhuven har man gjort tre hål som fungerar som ventilationsöppningar för en turbokompressor. Fönstren är mörktonade. Motorn har fått betydligt mer effekt. Bilens inredning har byggts om, i stället för vanliga framsäten har man nu djupa och hårda sitsar. Säkerhetsbältena är rödgula.

Med den här bilen kör man inte vanliga stadskörningar. Bilen är ett projekt för bilmekanikerna vid yrkesinstitutet Tampereen seudun ammattiopisto. Läsårets höjdpunkt var när man testade Fiestan på en tävlingsbana. Härnäst monteras störtbågar i bilen. Fjädringen kunde förbättras, bromsarna likaså.

Arbetslivsbehoven förändras

Det är den första skolveckan och andra årets studerande har ledig dag. Ändå har de kommit till skolan för att fördriva tiden och meka på sina egna bilar.

Läraren Tapio Hanhilammi berättar att med hjälp av Fiestan får de unga lära sig projektarbete och samarbete. Ungdomarna planerar och genomför ombyggnaderna i bilen tillsammans.

– Egentligen kunde studerandena få en klumpsumma att förfoga över som de vill. Men staden lägger inte ut pengar hur som helst, säger han.
Intill bilen har man en kundbetjäningsdisk där man övar sig i att ta emot kunder.

– Arbetsgivarna vill att mekanikern tar hand om hela kedjan från början till slut – tidsbeställning, försäljning, service och överlämnande av bilen.

Tapio Hanhilammi har aktivt utvecklat undervisningen. Han berättar att behoven kommer från två håll, pedagogiken och arbetsgivarna i bilbranschen. Utmaningen inom yrkesutbildningen är att svara på arbetslivets behov. Många branscher lever just nu i en brytningstid och det krävs en ny typ av kunnande hos arbetstagarna.

Yrkesskolans dragningskraft ökar

Först gäller det att bli antagen till studierna. Studerande Kalle Saleva har redan en examen i cateringbranschen. Han inledde bilmekanikerstudierna med tanke på fritiden, men studierna fick honom att intressera sig för branschen på allvar. Nu siktar han på ett lärarjobb i bilbranschen. Kalle hade egentligen tänkt gå i gymnasiet vid sidan av yrkesskolan.

– Men jag gick inte på en enda lektion. Att läsa är inte min grej.

Kalle Saleva är inte den enda som tänker så. Enligt en undersökning som undervisnings- och kulturministeriet låtit göra tillsammans med Skills Finland intresserar yrkesutbildning de ungdomar som vet sitt drömyrke och som vill ha ett praktiskt arbete. I yrkesskolan lär man sig ett yrke direkt och kommer snabbt ut i arbetslivet.

Det finns också en beställning på utbildningen, eftersom det behövs människor som behärskar praktiska jobb. Inte ens en lång akademisk utbildning garanterar längre arbete.

Blogg, iPad och Facebook

Bredvid bilhallen finns ett fönsterlöst rum som ser ut att vara verkstadens pausrum. I rummet finns en randig gammal soffa, ett kylskåp, en mikrovågsugn och prylar här och där. På väggen hänger en tavla där bilreparationsprocessen beskrivs från början till slut. Läraren Tapio Hanhilammi funderar på att förvandla rummet till ett teoriundervisningsrum.

– På väggen skulle det finnas en virtuell skärm, på golvet soffor och säckstolar. Läraren skulle sitta bland studerandena.

Kalle Saleva tycker om idén; det skulle vara mer motiverande än att sitta i ett klassrum där läraren bara pekar på tavlan. Tapio Hanhilammi vill undervisa de unga på ett avslappnat sätt och genom modern teknik. Klassen har bland annat en egen Facebookgrupp. I stället för att skriva traditionella inlärningsdagböcker bloggar ungdomarna. Alla har en iPad med vilken de laddar upp bilder och filmsnuttar på webben. De studerande kan hänvisa till bloggen i sin cv och på det sättet visa arbetsgivarna vad de lärt sig i skolan.

– Modern teknik är snart vardag inom bilservice. Bilens servicebok finns i framtiden på en iPad, menar Kalle.

Tapio Hanhilammi förundras över skolor som förbjuder de studerande att ta sina mobiler med till klassen.

– Är det inte dags att sluta med förbud och ge ungdomarna friheter?

De unga är individer

Arbetet med att utveckla undervisningen bromsas enligt Tapio Hanhilammi upp av tung byråkrati. Om läraren vill utveckla sitt arbete går det åt oändligt mycket tid till papperskrig.

– Administrationen borde stötta läraren, inte lägga hinder i vägen.

Han menar att det viktigaste i undervisningen är att möta de unga som individer och göra dem samhällsnyttiga. Exakt hur bilmotorn fungerar kommer trots allt i andra hand.

– Ibland handlar det lite för mycket om teknik.  Man tänker inte på hur ungdomarna skulle kunna lära sig bäst eller att det borde vara roligt för dem att komma till skolan.

Katariina Harju (översättning Viola Eksten)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.