Mänttä lever av skogsindustrin

Nyhet Arbetsliv
Kommunpolitikern Auli Välimäki. Foto: Heli Saarela

Löntagaren 4/2006

Mänttä stad byggdes upp kring pappersbruket. Arbetsplatserna har minskat radikalt men pappret ger än i dag levebröd åt många invånare.

Papper har tillverkats i staden Mänttä i 130 år. Kommunpolitikern Auli Välimäki har givetvis följt med vad som har hänt i Kuusankoski och Voikkaa, men tror att skogen försörjer Mänttä också framdeles.

&#;8211 Jag tror ändå inte att det samma kunde hända i Mänttä. Metsä-Tissue är en stor arbetsgivare men den har varit större än nu. När cellulosafabriken stängdes på 1990-talet sades det att Mänttä skulle dö. Men inte dör städer och kommuner fastän man stänger en stor fabrik. Människor lämnar inte sina hem så där bara.

Löntagaren skriver om staden Mänttä i Birkaland, mitt emellan Tammerfors och Jyväskylä, som ännu lever av skogsindustrin. Andra ämnen i tidningen är FFC:s kongress i sommar, samarbetsplaner mellan sex FFC-förbund inom industrin och arbetsbetingade sjukdomar i chaufförsjobbet.

Läs mera på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig