80 år svensk verksamhet inom FFC

17.10.2003 10:35 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
80 år svensk verksamhet inom FFC

FFC:s svenskspråkig verksamhet fyller 80 år söndagen den 19 oktober. Festen till ära har svenska sekretariatet i dag publicerat sin historik som är skriven av redaktör Christina Nordgren-Siivonen.

Den fackliga finlandssvenska verksamheten har, under hela sin historia, varit både mångsidig och aktiv. Idag har fackförbunden inom FFC cirka 36 000 medlemmar med svenska som modersmål. Till antalet motsvarar detta ett medelstort finländskt fackförbund.

Också de svenskspråkiga fackavdelningarna har aktivt deltagit i FFC:s och dess föregångares Finlands Fackorganisations verksamhet redan från år 1907 då organisationen grundades. För att trygga den svenskspråkiga medlemskårens deltagande och medlemsservicen på bästa möjliga sätt fattade fackorganisationens kongress i maj 1923 ett beslut om att starta den svenska verksamheten. Finlands Fackorganisations styrelse grundade samma år, den 19 oktober, ett svenskt sekretariat med uppgift att leda den svenska verksamheten. Sekretariatets uppgift var då - och är fortfarande - att ansvara för FFC:s landsomfattande svenskspråkiga verksamhet.

-Jämlikhet och rättvisa utgör grundstenarna för den av FFC ledda fackföreningsrörelsen. Därför anser vi att det är viktigt att vår organisation också i framtiden är tvåspråkig, även om en del av de svenskspråkiga medlemmarna behärskar finska. FFC:s svenska sekretariats huvuduppgift är fortfarande att se till att de svenska medlemmarna får alla viktiga fackliga tjänster på sitt modersmål, säger FFC:s ordförande Lauri Ihalainen.

Självklart kräver den svenska verksamheten aktiva svenskspråkiga medlemmar som deltar i den fackliga verksamheten på arbetsplatserna, i fackavdelningarna, i förbunden och i FFC:s svenska sekretariat. För att upprätthålla aktiviteten bland medlemmarna strävar svenska sekretariatet efter att utbudet av svenskspråkig utbildning, information och material till medlemmarna är högklassigt, aktuellt och intressant. Sekretariatet vill också påverka förbunden så att de fäster uppmärksamhet vid sin personals kunskaper i svenska så de kan erbjuda medlemsservice även på svenska.

Enligt ordförande Ihalainen är framtiden för FFC:s svenska verksamhet beroende av den numerära utvecklingen av den svenskspråkiga befolkningen i vårt land. Om den svenskspråkiga befolkningens antal fortsättningsvis är stabilt har FFC:s svenska sekretariat i framtiden fortfarande en viktig roll som en förenande länk mellan de svenskspråkiga medlemmarna och som arrangör av den svenskspråkiga verksamheten.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig