Lyly: Finland behöver jobb och investeringar – inte gnäll

FFC:s ordförande Lauri Lyly förväntar sig att regeringen bevarar sin handlingsförmåga valperioden ut.
01.05.2014 13:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Lauri Lyly

– På grund av det svåra sysselsättningsläget och den svåra ekonomiska situationen får inte regeringen nu ta på sig rollen som en expeditionsregering.

Lyly underströk i sitt tal på arbetarnas gemensamma förstamajfest i Tavastehus att man i de små regeringsförhandlingarna i samband med att statsministern byts ut måste fokusera på hur man ska kunna skapa mer jobb och nya investeringar i Finland – det vill säga förbättra sysselsättningsläget.

FFC:s ordförande uppmanar också företagen att fokusera på att skapa fler arbetsplatser.

– Företagsledarna borde rikta blickarna mot att utveckla nya produkter och tjänster, inte mot att kritisera storleken på den offentliga ekonomin. Bland annat måste vi i Finland vända den digitala omvandlingen till vår fördel och skapa nya arbetsplatser.

– Fel har begåtts längs vägen och just därför måste vi nu rikta blickarna mot framtiden. Vi måste komma ihåg att ekonomin till stor del är psykologi. Onödigt klagande föder sig själv, betonar Lyly.

Pensionsåldern en del av en helhet

Lyly påminner dem som är bekymrade över hur man ska uppnå en överenskommelse i pensionsfrågan om att arbetsmarknadsorganisationerna har en förmåga att kunna enas också under svåra tider.

– Arbetsmarknadsorganisationerna har de senaste åren gjort tre stora avtal som främjar tillväxt och sysselsättning: ramavtalet, arbetskarriärsavtalet samt sysselsättnings- och tillväxtavtalet.

– Förhandlingarna kring det fjärde, det vill säga pensions- och arbetskarriärsavtalet, kommer att blir färdiga i höst. I pensionsförhandlingarna måste man sträva efter en helhetslösning som innefattar en reform av arbetspensionssystemet, nivån på avgifterna och kvalitativa förbättringar av arbetslivet.

Lyly påpekar ändå att det inte går att förlänga arbetskarriärerna om det inte finns en arbetsplats och arbetsförhållanden som möjliggör en längre karriär.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig