Fira FFC, 100!

28.09.2006 10:21 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s 100-årsjubileum år 2007

Hundra år är en hedersvärd ålder för en individ, likaså för en fackorganisation. Allas vårt FFC, Finlands Fackförbunds Centralorganisation, firar sitt 100-årsjubileum år 2007. Programmet sträcker sig över hela året.

- Värt att fira, jodå! Se bara hur arbetslivet och samhället såg ut för 100 år sedan och hur situationen är i dag. Listan är lång på vad som gjorts men kärnan är att arbetstagaren har fått en mycket större talan, säger Anita Spring, svensk ombudsman på FFC.

Ett jubileumsseminarium och dito kryssning den 27-28 januari inleder jubileumsåret, medan det egentliga jubileumsveckoslutet infaller den 13-15 april. Det firas med mottagning i Helsingfors, fullmäktiges jubileumsmöte i Tammerfors där FFC grundades den 15 april 1907. På plats fanns 365 representanter för fackförbund, fackavdelningar och arbetarföreningar, däribland två svenska fackföreningar, Åbo järn- och metallarbetares fackavdelning och Vasa svenska träarbetares fackavdelning.

Jubileet firas också på arbetsplatserna där fackavdelningarna bjuder på kaffe och tårta medan lokalorganisationerna arrangerar torgjippon runtom i landet.

Första maj firandet går i 100-årsjubileets tecken och ungdomarna får sin egen fest, inklusive Arvo-rock, i Lahtis den 8-10 juni.

Svensk huvudfest i Vasa

På höstkanten firas jubileet med fem regionfester som bjuder på sakprogram men också lättare inslag.

- Den svenska huvudfesten, för FFC:s aktiva medlemmar i hela Svenskfinland, arrangeras på Tropiclandia i Vasa den 22-23 september. Seminariet hålls på svenska. Samtidigt hålls ett på finska. Efteråt samlas alla till fest, berättar Anita Spring.

Hon hoppas på stor uppslutning och att fackavdelningarna noterar datum i almanackorna redan nu. Eventuellt abonneras en buss som plockar upp svenska deltagare längs kusten från Östnyland till Vasa, medan en annan buss startar från Karleby med kurs på Vasa.

Spring betonar att den svenska verksamheten i FFC står på stabila ben. De svenskspråkiga är hela 44 000 och de positiva kongressbesluten vid vårens kongress ger råg i ryggen. En satsning på svensk verksamhet gjordes tidigt &#;8211 svenska sekretariatet firade sitt 80-årsjubileum 2003.

Öviga regionfester hålls i Helsingfors 18-19.8, i Joensuu 29-30.9, i Uleåborg 20-21.10 och i Kemi 27-28.10.

Firandet avrundas med en happening för FFC:s och medlemsförbundens personal den 17-18 november.

Eget frimärke, snuttmusik och lotteri

FFC hoppas att medlemmarna sänder in många bidrag med musik och text på temat snuttjobb senast 30.11. Resultaten kungörs i februari och huvudpriset är på 1000 euro. Tävlingsreglerna finns på den finska webbplatsen.

Tillsammans med Invalidförbundet ordnar FFC ett nätlotteri. Drömjobbslotteriets avkastning kanaliseras via Invalidförbundet till förebyggande, rehabilitering, information, utbildning och publikationer kring belastningsskador i stöd- och rörelseorgan.

Den 7 mars ger posten ut FFC:s jubileumsmärke. Lagom till jubileumsveckoslutet utkommer den fjärde, och tillsvidare sista delen av FFC:s historik. Mannen bakom verket är Tapio Bergholm.

Årsbarn med FFC, och snäppet äldre, är den fackavdelning som arbeterskorna på Strengbergs tobaksfabrik i Jakobstad grundade och vars första protokollförda möte hölls den 28 mars 1907. Det berättar "Annorlunda men ändå lika", Christina Nordgren-Siivonens förtjänstfulla skrift om fackets svenska historia som kom ut till svenska sekretariatets jubileum.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig