FFC:s Lauri Lyly: Regeringen på väg att skrota arbetarskyddsövervakningen

20.03.2008 12:30 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
SAK:n edunvalvontaosaston johtaja Lauri Lyly

Regeringen ser ut sträva efter att skrota övervakningen av arbetarskyddet. Med hänvisning till produktivitetsprogrammet har regeringen beslutat att minska personalresurserna i arbetarskyddet med nästan en fjärdedel inom de närmaste åren. Det här är mångdubbelt jämfört med andra minskningar i statsförvaltningen, säger chefen för FFC:s intressebevakningsavdelning Lauri Lyly.

Lyly menar att regeringen gör en allvarlig felbedömning. En sådan politik medför att arbetarskyddsdistriktens verksamhet skrotas och att övervakningen vittrar sönder. Distrikten kan inte framöver uppfylla sin övervakningsplikt.

- Regeringens beslut svarar inte mot dagens verkliga behov i arbetslivet. Arbetsolycksfallen ökar, den grå ekonomin frodas och också arbetskraftens rörlighet kräver mer övervakning. I dag ska arbetarskyddsdistrikten övervaka och ge anvisningar till omkring 250 000 olika arbetsplatser, av vilka de flesta är verkligt små. Det räcker inte ens resurserna till för i dag. Årligen görs cirka 20 000 inspektioner, påpekar Lyly.

Också riksdagen har förutsatt att regeringen ser till att arbetarskyddsdistrikten tilldelas tillräckliga resurser. EU:s färska arbetarskydds- och arbetshälsostrategi har som mål att få ned antalet arbetsolycksfall med 25 procent fram till år 2012. Också EU-kommissionen förutsätter att arbetarskyddsmyndigheterna har tillräckliga resurser och verksamhetsförutsättningar. Regeringens linjedragning går också emot social- och hälsoministeriets beslut att öka inspektionerna med 50 procent fram till 2012, betonar Lyly.

Arbetarskydden har också under senare påförts nya uppgifter, som beställaransvaret, dataskyddet, privatlivets skydd i arbetslivet, förebyggandet av diskriminering och övervakningen av jämställdheten. I stället för att gallra i personalresurserna borde man satsa på en fungerande distriktsorganisation som garanterar tillräcklig sakkunnighet, resurser och en enhetlig övervakningspraxis i hela landet.

- Om statsförvaltningen inte sköter sitt övervakningsarbete sakligt, bör facket få mer möjlighet, som att genom att väcka talan övervaka företag som fungerar osunt, framhåller Lauri Lyly.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig