FFC avbryter förhandlingarna om Posten använder strejkbrytare

FFC avbryter förhandlingarna om en central arbetsmarknadsuppgörelse, ifall Posten använder sig av inhyrd arbetskraft under den strejk som Finlands Post- och logistikunion PAU har varslat om. Det beslöt FFC:s styrelse idag.
16.11.2015 12:26
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Finlands Post- och logistikunion PAU har varslat om strejk med start på torsdag.

PAU har meddelat att man kommer att inleda en strejk på torsdag om parterna inte når en överenskommelse om ett nytt kollektivavtal innan det. Posten har svarat på strejkvarslet genom att rekrytera inhyrd arbetskraft från SOL för att utföra det strejkbelagda arbetet.

FFC:s styrelse fördömer skarpt Postens agerande och meddelar att förhandlingarna om en central arbetsmarknadsuppgörelse kan återupptas först när Posten har slutat använda sig av bemanningspersonal för att bryta de lagliga stridsåtgärderna.

– Postens agerande är ovanligt hänsynslöst, när man dessutom kräver att företagets egna anställda ska introducera de inhyrda arbetstagarna i det strejkbelagda arbetet. Posten försätter också de inhyrda arbetstagarna i en oskälig situation, konstaterar styrelsen för Finlands största fackliga centralorganisation som idag samlades till ett extraordinarie möte.

FFC:s styrelse påpekar att Posten i sitt program för samhällsansvar har förbundit sig att främja rättigheterna i arbetslivet, bland annat arbetstagarnas rätt att strejka. SOL och andra företag som hyr ut arbetskraft till Posten bryter å sin sida mot det egna branschförbundets, Henkilöstöpalveluyritysten Liittos, regler som säger att medlemsföretagen inte får hyra ut personal till ett företag som är mål för lagliga stridsåtgärder.

FFC:s medlemsförbund börjar också bereda blockadåtgärder mot SOL och andra företag som hyr ut personal som Posten använder för att utföra strejkbelagt arbete.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig