Elektronisk anslutning till FFC-förbunden möjlig på svenska och engelska

17.09.2008 09:25 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Facket.fi - Finn det fackförbund som passar dig

FFC och dess fackförbund har nu öppnat portarna till svenska och engelskspråkiga webbtjänster, som gör det lättare att ansluta sig till facket på elektronisk väg. Den svenskspråkiga tjänsten på adressen www.facket.fi vägleder den som överväger att bli medlem i ett FFC-anslutet fackförbund till rätt förbund och möjliggör elektronisk anslutning. Webbtjänsten Facket.fi består av presentationer av fackförbunden, en sökmaskin, elektroniska anslutningsblanketter och en uppräkning av de förmåner medlemskapet erbjuder. Motsvarande tjänst på finska, Liitot.fi öppnades i mars 2008.

Via sökmaskinen i Facket.fi finner du rätt FFC-förbund på basen av uppgifter om arbetsgivaren. När du har valt ut din arbetsgivare, föreslår sökmaskinen ett förbund på basen av arbetsgivarens bransch eller ett företagsbaserat kollektivavtal. Arbetsgivaruppgifterna uppdateras i sökregistret en gång i månaden.

Om du vet vilket kollektivavtal som tillämpas i branschen, finner du rätt förbund på basen av den informationen. Är du studerande finner du ditt rätta fackförbund på basen av den examen du skall avlägga.

När du har funnit rätt fackförbund kan du fylla i den elektroniska anslutningsblanketten och antingen ansluta dig genast eller aktivera din ansökan. En komplett medlemsanslutning på webben är tillsvidare möjlig att göra endast i sex FFC-anslutna fackförbund. Däremot har hela nio förbund öppnat möjligheten för studerandemedlemmar att ansluta sig på webben. Den gemensamma webbportalen Facket.fi gör det möjligt också för de övriga fackförbunden att ta i bruk elektronisk medlemsanslutning.

Syftet med Facket.fi är att locka särskilt unga vuxna att utnyttja det stöd som fackförbunden ger sina medlemmar, och erbjuda dem ett enkelt sätt att gå med i facket. Undersökningar visar att de unga förhåller sig positivt till fackförbunden, men inte vet tillräckligt om dem. En beställningsundersökning som Finska Gallup utförde 2003 visade att en fjärdedel (24 %) av dem som inte hörde till facket motiverade detta med att det bara inte hade blivit av och drygt en femtedel (22 %) sade att de visste alltför lite om fackförbunden.

TNS-Gallup utförde en undersökning år 2007, enligt vilken nästan varannan ung ickemedlem (41 %) sade att Internet vore det naturligaste sättet att ansluta sig till facket. Det näst bästa tyckte de unga vore om förbundet tog kontakt med dem per e-post eller telefon (13 %) och att förtroendemannen på arbetsplatsen skulle erbjuda dem medlemskap (12 %). Samma undersökning visade att nästan hälften av de unga aldrig har blivit erbjudna att gå med i facket.

Facket.fi finns på svenska på adressen www.facket.fi, på finska på www.liitot.fi och på engelska på www.tradeunion.fi. För tjänstens tekniska genomförande svarar Sebacon Oy.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig