FFC:s kongress godkände ett program för de kommande fem åren

07.06.2006 15:03 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Diskussion vid FFC:s kongress den 7 juni 2006

Lättare att skriva in snuttarbetare i facket

FFC:s kongress anser det viktigt att genom lagstiftning, kollektivavtal och andra åtgärder främja uppkomsten av fortlöpande heltidsanställningar, istället för snuttarbeten. Centralorganisationen fortsätter i samarbete med medlemsförbunden sin intressebevakning för att lösa de problem snuttarbetena åstadkommer.

Enligt det programdokument kongressen godkände på onsdagen förbättras snuttarbetarnas intressebevakning bland annat genom att organisationen verkar för att få till stånd spelregler som gäller hyresarbete och garantilön. FFC strävar till att begränsa bruket av hyresarbetskraft.

FFC och medlemsförbunden vill främja organiseringen, genom att skapa en sådan samarbetsmodell, som sänker tröskeln att ansluta sig fackligt för unga, som kommer in i arbetslivet, och snuttarbetare.

FFC ökar också på andra vis sin beredskap inför den förestående generationsväxlingen. Centralorganisationen inleder under kongressperioden ett hållbart och brett generationsväxlingsprojekt för att stöda förbundens verksamhet.

&#;8211 I generationsväxlingen är det särskilt viktigt hur man lyckas knyta upp elevmedlemmarna som ordinarie medlemmar i facket, vilket slags verksamhet och service man kan erbjuda dem och hur man ska se till att inte medlemskapet bryts vid yrkesbyte. För att elevmedlemmarna ska kunna bli fullvärdiga fackföreningsmedlemmar är det viktigt att de har rätt till samma tjänster och förmåner som de ordinarie medlemmarna, slår programdokumentet fast.

FFC bereder i samarbete med sina medlemsförbund ett förslag om val av kompetensombud på arbetsplatserna och om att deras ställning erkänns i kollektivavtalen. För att höja arbetstagarnas yrkesfärdigheter i små och medelstora företag bör man dessutom starta ett specialprogram i samarbete med arbetsmarknadsorganisationerna.

”Den offentliga sektorns ekonomi tryggas genom beskattning”

FFC:s kongress slår fast att det viktigaste målet för den ekonomiska politiken bör vara att uppnå full sysselsättning. Genom den ekonomiska politiken bör man sörja för att Finland är en bra plats för löntagarna att leva på och en bra plats för företagen att verka på. Genom att främja en stabil ekonomisk tillväxt och sysselsättning tryggar man också hållbarheten i, och verksamhetsförutsättningarna för den offentliga ekonomin.

– Beskattningen bör regleras till en sådan nivå att den offentliga sektorns finansiering och den offentliga servicen kan tryggas och utvecklas. Eventuella skattelättnader bör inte finansieras genom nedskärning av offentliga tjänster. På så vis kan inkomstbeskattningen lättas inom de ramar den offentliga ekonomin medger. Fastighetsskattebasen bör breddas att gälla också jord- och skogsbruksmark. Med åtgärden förbättrar man särskilt finansieringsläget i skogsbruksdominerade kommuner, sägs det i FFC:s program.

FFC kan inte acceptera en kategorisk privatisering av tjänster. Beslut om servicen måste fortsättningsvis fattas av demokratiskt valda organ. Tjänsterna bör värderas ur ett perspektiv som omfattar tjänsternas kvalitet, verkningsgrad, resultat, tillgång och personalens ställning och välfärd. Om tjänster läggs ut får det inte leda till att personalens arbetsvillkor försämras.

”Förbunds- och lokala lönepotter kan bli viktigare i lönepolitiken”

Målet för FFC:s lönepolitik är att jämna ut löne- och utkomstskillnaderna mellan löntagarna. En allmän förhöjning som garanterar alla löntagares löners köpkraft och andra lönedelar som främjar jämlikheten är de centrala elementen i FFC:s lönepolitik.

– Om arbetsmarknadsparterna uppnår en gemensam syn och vilja att finna en lönemodell som främjar produktivitet och jämlikhet, kan förbundspotternas betydelse, och de lokala marginaler som fördelas ur dem, komma att understrykas i framtiden. Det förutsätter att arbetsgivarna mer än hittills förbinder sig att förbättra förutsättningarna för lokal förhandlingsverksamhet. FFC:s målsättning är, att man i samråd med personalen kommer överens om spelreglerna för införande av resultat- och vinstlönesystem.

I sin avtalspolitik bereder sig FFC inför alla olika alternativ, men håller de inkomstpolitiska helhetsuppgörelserna i främsta rummet.

FFC beslöt också att initiera en öppen och bred debatt om förändringar i avtals- och organisationsgränserna. Målet är att fortsätta att utveckla fungerande och gemensamt överenskomna metoder att slå fast organisationsgränser, avtalsstrukturer och lösa eventuella gränskonflikter. FFC önskar dessutom tillsammans med arbetsgivarnas EK finna metoder för att förutse och lösa gränskonflikter.

”Förtroendemännens ställning bör stärkas”

FFC:s kongress underströk i sitt program vikten av att förtroendemännens ställning stärks. Till sitt stöd behöver förtroendemännen ett starkt avtalsskydd som definierar deras ställning och verksamhetsförutsättningar, deras uppsägningsskydd och rätt till information. Utöver de traditionella rättigheterna bör man också i avtal trygga de förtroendevaldas verksamhetsmöjligheter i en allt mer nätverksbaserad verksamhetsmiljö.

– I kollektivavtalen och lagstiftningen måste förbundets representant erkännas rätten att besöka arbetsplatser och vara närvarande vid lokala förhandlingar, kräver FFC.

Utvecklingschef Eija Hietanen, tfn 040 546 8867

Vägen till kunskap och rättvisa. Ett sammandrag av det programdokument som behandlas vid FFC:s sjuttonde kongress (pdf)
OBS. Detta sammandrag innebär inte de ändringar som FFC:s kongress har gjort.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig