Förtidspensionen behövs alltjämt

FFC är inte beredd att avstå från förtidspensionerna som en del av pensionsreformen. Katja Veirto, sakkunnig vid FFC, påminner om att det nuvarande pensionssystemet generellt sett fungerar bra.
11.02.2014 10:58 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Katja Veirto

– Vi behöver emellertid göra det lättare att gå i pension för dem som inte har tillräckligt med krafter kvar att jobba.

Enligt den undersökning som Pensionsskyddscentralen publicerat idag föregås ålderspensionstiden hos en avsevärd del av arbetstagarna och tjänstemännen av invalidpension eller arbetslöshet.

–  Fyra av fem som blev tvungna att börja lyfta invalidpension 2011 hade en grundskole- eller mellanstadieutbildning. Om det är möjligt att fortsätta jobba till ålderspensionen, avslöjar siffrorna att det finns individuella skillnader, bland annat att karriärerna för manliga löntagare i arbetaryrken är exceptionellt långa, till och med över 40 år.

Veirto understryker att den vanligaste orsaken till invalidpension är sjukdomar i rörelseorganen och att risken att insjukna är speciellt stor i ett fysiskt slitsamt arbete.

– Pensionssystemet måste behandla alla yrkes- och åldersgrupper rättvist, därför är det en utmaning att avtala om det. Inom FFC är man fortfarande inte intresserad av kravet att höja den lägsta pensioneringsåldern från 63 år till 65 år och att samtidigt minska på alternativen för förtidspensionering.

Byggnadsförbundet, en av FFC:s medlemsorganisationer, har idag lanserat kampanjen Elävänä eläkkeelle (ung. I pension med livet i behåll). Förbundet vill med kampanjen väcka diskussion om de mänskliga följderna av en eventuell pensionsreform.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig