Glädjande trend på Åland

Inger och Bill Flöjt är förtroendemän på sina arbetsplatser och rekryterar aktivt nya medlemmar till sin förening Ålands kommunalanställda. Resultatet är lyckat. Antalet medlemmar har ökat med i snitt 50 per år under de senaste åren. Ålands kommunalanställda JHL avd. 214 kan visa på en positiv trend – antalet medlemmar ökar. 2006 var 682 inskrivna. I år är antalet 740.
18.09.2012 07:00
LÖNTAGAREN
Bill och Inger Flöjt arbetar vid varsin skola på Åland och värvar aktivt medlemmar till sin förening Ålands kommunalanställda JHL avd 214.

Inger Flöjt är ansvarig matutdelare vid Kyrkby högstadieskola på Åland. Maken Bill Flöjt är vaktmästare vid Övernäs skola i Mariehamn. Bill Flöjt började arbeta redan som 14-åring och insåg då att han blev utnyttjad vad arbetstiden beträffar. Sedan dess har han varit med i facket. Inger skrev in sig 1996.

I dag är de båda aktiva som förtroendemän och medlemsvärvare på sina skolor.

– Varje gång vi har någon ny på jobbet informerar jag om facket och frågar om personen vill vara med, säger Inger Flöjt.

Många säger att de får sin lön ändå och tycker att fackavgiften känns onödig. Då gäller det att plocka fram argument om fackets avtalsförhandlingar, som gynnar alla, och fackets hjälp om det blir problem med arbetstider och löner.

– Det händer dessvärre även inom det kommunala, säger Inger och Bill Flöjt och tillägger:

– För en del nyanställda är det självklart att vara med i facket och de frågar direkt efter medlemsblanketter.

Många evenemang

De båda lyfter även fram ”allt roligt” som föreningen ordnar. Nyligen åkte en grupp på en utfärd till ön Högsten i Ålands hav. Minigolf, pubträffar, bowling och medlemsfester står också på programmet.

– Dessutom kan man delta i givande kurser, säger paret Flöjt.

De som trots allt säger nej till att vara med anser sig inte ha råd.

– De yngre behöver få en dos fackhistoria. De tar dagens förmåner för givna och tänker inte på att facket kämpat mycket och länge för dem, säger Bill Flöjt.

"Vi bryr oss och är engagerade"

Henrik Sjöblom är ordförande för Ålands kommunalanställda. Han har suttit på den posten sedan 2006.

– Vi bryr oss och är engagerade. Vi har en bra organisation och är tillgängliga på arbetsplatserna, säger han som huvudorsaker till att man lyckats öka antalet medlemmar.

– De som går ur gör det inte av missnöje utan för att de byter jobb eller pensioneras, tillägger han.

Föreningen har också värvningstävlingar. Alla som värvar en medlem får ett presentkort på en mindre summa. De tre som sedan värvat allra bäst under året får presentkort på 250, 150 respektive 100 euro.

– Det är en morot som ibland gett bra resultat, säger han.

Den största medlemsgruppen finns bland närvårdarna i kommunal tjänst. Städare vid offentliga inrättningar är en annan stor medlemsgrupp.

– Även entreprenörer kan vara medlemmar om de säljer sina tjänster uteslutande åt kommuner.

Lockar genom bra service

Även andra föreningar konkurrerar om samma medlemmar som Ålands kommunalanställda, bland dem Super.
– Det är en hederssak att inte värva medlemmar av varandra men vi försöker locka nya till oss genom bra service.

Sjöblom säger samma sak som paret Flöjt ―om problem uppstår handlar de oftast om arbetstider och löner.
– Men det handlar inte om illvilja i första hand utan att man läst avtalen slarvigt, säger han.

Helena Forsgård

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig