Människovärdigt arbete i fokus på tisdag

Världsdagen för schyssta arbetsvillkor firas den 7 oktober med en kampanj för människovärdigt arbete och de anställdas grundrättigheter. Samtidigt firas ett bra arbetsliv och möjligheterna att utveckla arbetslivet.
03.10.2014 12:55
FFC, STTK, AKAVA OCH SASK
Nyhet Arbetsliv
I fjol syntes Världsdagen för schyssta arbetsvillkor bland annat på Järnvägstorget i Helsingfors.

Dagen har lanserats av de fackliga centralorganisationerna FFC, STTK och Akava samt fackets solidaritetscentral SASK och den firas samtidigt i uppskattningsvis 60 länder.

När arbetet är anständigt förverkligas arbetslivets grundrättigheter och arbetstagarna får en tillräcklig inkomst för sitt arbete för att leva. När arbetet är anständigt har man möjlighet till fritid, en trygg arbetsmiljö och kan delta i att utveckla det egna arbetet. Under temadagen vill förbunden påminna om att villkoren för anständigt arbete förverkligas för endast få arbetstagare i världen.

– För finländare är det en självklarhet att arbetslivets grundrättigheter förverkligas, såsom förbudet av tvångs- och barnarbete och rätten till organisering och förhandlingar. Vi har också möjlighet att påverka arbetslivet och det egna arbetet. Största delen av arbetstagarna i världen har inte dessa möjligheter. Världsdagen för schyssta arbetsvillkor ordnas för att påminna om denna olägenhet. Samtidigt firar man det som är bra i det finländska arbetslivet, säger Katri Blomster på fackets solidaritetscentral SASK.

På väldsdagen för schyssta arbetsvillkor den 7 oktober för tiotals miljoner fackföreningsmänniskor kampanjer för människovärdigt arbete. I Finland ordnar man under dagen olika evenemang på vanliga arbetsplatser.  Temadagen firas redan för sjätte gången.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig