Metalls och PAM:s styrelser godkände konkurrenskraftsavtalet

Metallarbetarförbundets styrelse har godkänt förhandlingsresultatet om hur konkurrenskraftsavtalet ska tillämpas inom teknologiindustrins avtalsbransch. Förhandlingsresultatet ska ännu behandlas i Metalls fullmäktige fredagen den 10 juni.
03.06.2016 22:59
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket Avtal
Förhandlingsresultatet godkändes av Metallförbundets styrelse där bland annat Pirkko Valtanen, Pasi Karttunen, Riku Aalto och Pentti Mäkinen är medlemmar.

Metallförbundets styrelse godkände på fredagskvällen förhandlingsresultatet efter omröstning. Rösterna föll 12–8. Uppgörelsen gör det möjligt att nästa år förlänga arbetstiden med 24 timmar utan att lönerna höjs. Frågan om hur arbetstiden ska förlängas ska i första hand avgöras genom lokala förhandlingar. Uppgörelsen gör det också möjligt att genom lokala avtal höja lönerna.

Metallförbundets ordförande Riku Aalto är nöjd över att avtalet uppfyller de villkor som förbundet ställde.

– Nu är det arbetsgivarnas tur att visa att man genom avtalet kan skapa fler arbetstillfällen i Finland, betonar Aalto.

Servicefacket PAM:s styrelse godkände å sin sida under fredagen förhandlingsresultaten som uppnåddes inom handeln samt inom branschen för turism-, restaurang- och fritidstjänster. PAM hade ställt som villkor för sitt beslut att också Metall skulle nå en uppgörelse.

– Beslutet var förfarande inte lätt, men de viktigaste motiveringarna var dels att stöda den gryende ekonomiska tillväxten, dels den jättelika arbetslösheten som måste åtgärdas med alla medel, säger PAM:s ordförande Ann Selin om bakgrunden till beslutet.

Också i PAM:s styrelse avgjordes frågan efter omröstning. Där föll rösterna 12–4.

FFC:s styrelse slog på fredagsförmiddagen fast att konkurrenskraftsavtalet omfattar tillräckligt många branscher om både Metallförbundet och PAM når uppgörelser med sina respektive förhandlingsparter.

Till de FFC-anslutna fackförbund som redan tidigare har godkänt förhandlingsresultaten inom sina egna branscher hör bland annat Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Pappersförbundet och TEAM Industribranschernas fackförbund.

Också de andra fackliga centralorganisationerna STTK och Akava meddelade under fredagen att de anser att avtalet omfattar tillräckligt många branscher om Metallförbundet når en uppgörelse. Också arbetsgivarnas centralorganisationer Finlands Näringsliv EK och Kommunarbetsgivarna KT anser att avtalet har tillräcklig täckning.

Förhandlingar i ett år

Förhandlingarna om konkurrenskraftsavtalet inleddes för ungefär ett år sedan på regeringens initiativ. Regeringen krävde att arbetsmarknadsorganisationerna skulle enas om ett så kallat samhällsfördrag som skulle sänka enhetsarbetskostnaderna.

Centralorganisationerna på arbetsmarknaden nådde ett förhandlingsresultat om en central arbetsmarknadsuppgörelse, det vill säga konkurrenskraftsavtalet, den 29 februari. Därefter tog de förbundsvisa förhandlingarna vid, när fackförbunden och arbetsgivarförbunden förhandlade om hur den centrala uppgörelsen skulle tillämpas i kollektivavtalen. Den ursprungliga tidsfristen löpte ut i slutet av maj.

Om konkurrenskraftsavtalet träder i kraft har regeringen lovat att slopa nedskärningarna och skattehöjningarna på ungefär en och en halv miljard som fanns inskrivna i regeringsprogrammet. Dessutom sänker regeringen inkomstbeskattningen samt drar tillbaka de tvångslagar som skulle ha försämrat arbetsvillkoren.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig