FFC inleder omställningsförhandlingar

Styrelsen för Finlands Fackförbunds Centralorganisation har måndagen den 12 augusti beslutat att inleda omställningsförhandlingar vid FFC av produktionsmässiga och ekonomiska skäl.
12.08. 14:00
FFC

– FFC har en ny strategi. Dessutom har vår ekonomiska situation förändrats under årens lopp. Många medlemsförbund har till exempel ändrat sin egen medlemsavgiftsstruktur och FFC:s inkomster har minskat. Nu behövs strukturella och verksamhetsmässiga förändringar. Vi inleder diskussioner med personalen om de här förändringarna, berättar FFC:s förvaltningsdirektör Marko Piirainen.

FFC har omkring 70 anställda. Av dessa jobbar under tio personer vid regionkontoren och resten vid centralbyrån.

– Omställningsförhandlingarna gäller alla funktioner och hela personalen. Omställningsförhandlingarna kan leda till uppsägningar och permitteringar samt ändrade arbetsbeskrivningar och anställningsvillkor. Behovet av personalminskningar är högst 20 årsverken, enligt den preliminära bedömningen, berättar Piirainen.

– Omställningsförhandlingarna, som kan leda till personalnedskärningar, är en utmanande situation för hela FFC:s personal. Jag tror att FFC:s personal och ledning tillsammans klarar av den här utmaningen, konstaterar Piirainen.

Omställningsförhandlingarna inleds nästa vecka.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig