De fackliga centralorganisationerna kritiserar förslaget till reform av samarbetslagen – "Stärker arbetsgivarnas makt"

De tre fackliga centralorganisationerna FFC, Akava och STTK motsätter sig förslaget till reform av samarbetslagen. Den reform som regeringen driver innebär flera försämringar för arbetstagarna, och facket har inte haft någon möjlighet att påverka förslaget under beredningen.
31.07. 13:34
LÖNTAGAREN
Foto: iStock

I dagsläget måste alla arbetsplatser med minst 20 anställda följa bestämmelserna i samarbetslagen, men regeringen vill höja gränsen rejält, så att endast företag med mer än 50 anställda ska omfattas av lagen.

– Det här skulle leda till att största delen av företagen utesluts från samarbetslagen. Även om arbetsgivarna vid företag med 20–49 anställda i fortsättningen skulle ha vissa skyldigheter i samband med omställningsförhandlingar, så blir tillämpningen av lagen som helhet oklar, påpekar FFC, Akava och STTK i ett gemensamt pressmeddelande (på finska).

Den senaste reformen av samarbetslagen trädde i kraft så sent som 2022. Då kompletterades lagen med bestämmelser om arbetsgivarna och arbetstagarna på arbetsplatsen ska föra en regelbunden dialog för att utveckla företaget och frågor som berör arbetsgemenskapen. I det förslag som regeringen nu driver skulle företag med 20–49 anställda omfattas av en "förenklad dialog". Enligt FFC, Akava och STTK leder det till att arbetsgivaren kan bestämma hur dialogen ska föras, när lagen inte längre slår fast någon regelbunden rytm eller något innehåll för dialogen.

– Det är bra att dialogen inte försvinner helt, men modellen med en förenklad dialog är en klar försämring jämfört med i dag och kan leda till att dialogen på arbetsplatserna minskar avsevärt, konstaterar FFC, Akava och STTK.

De fackliga organisationerna påpekar att ett gott samarbete förutsätter förtroende mellan arbetsgivaren och arbetstagarna.

– När lagstiftningen skärps innebär det att man stärker arbetsgivarnas makt och försvagar personalens förtroende, betonar organisationerna i sitt pressmeddelande.

Regeringen vill också halvera de lagstadgade förhandlingstiderna vid omställningsförhandlingar. I dag måste förhandlingarna pågå i två veckor eller sex veckor beroende på arbetsplatsens storlek och vad förhandlingarna gäller. I fortsättningen ska det räcka med att förhandla i en vecka eller tre veckor.

– Det här är en betydande försämring av anställningstryggheten. Det är helt oklart hur de skyldigheter som lagen slår fast ska kunna uppfyllas i praktiken, i synnerhet inom ramen för den kortaste förhandlingstiden. Det har inte gjorts någon uppföljning av hur den nuvarande samarbetslagen fungerar, påpekar de fackliga centralorganisationerna.

Enligt FFC, Akava och STTK gynnar de ändringar som nu föreslås endast arbetsgivarna och de strider mot syftet med samarbetet.

De tre fackliga centralorganisationerna är också kritiska till hur beredningen av lagreformen har gjorts. Regeringen tillsatte en trepartsarbetsgrupp för att bereda reformen, men arbetstagarsidan hade inte genuina möjligheter att påverka reformen i arbetsgruppen. I stället hade regeringen redan i regeringsprogrammet gjort detaljerade skrivningar av hur reformen ska genomföras.

Arbetsgruppen avslutade sitt arbete i juni utan att nå enighet. FFC, Akava och STTK lät anteckna en gemensam avvikande mening till arbetsgruppens betänkande. Också Finlands näringsliv EK och Företagarna i Finland lät anteckna avvikande mening. Trots det har Arbets- och näringsministeriet skickat arbetsgruppens betänkande på remiss.

Regeringens plan är att lagändringarna ska träda i kraft den 1 juli 2025.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig