Viking Line ber handelsdomstol i London tolka spelreglerna i det finländska arbetslivet

08.09.2005 09:15 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Finlands Sjömans-Union

Det finländska rederiet Viking Line har inlett en rättsprocess mot Finlands Sjömans-Union och Internationella transportarbetarfederationen ITF. Rederiet har fått ett domslut i en underrätt i London, enligt vilket Sjömans-Unionen inte får tillgripa några som helst åtgärder mot rederiet innan dess fartyg Rosella registreras i Estland. Beslutet innebär i praktiken att Sjömans-Unionen förbjuds att bevaka Rosellas besättnings intressen.

Viking Line har redan en tid förberett utflaggningen av M/s Rosella till Estland. Handelsdomstolen i London (Commercial Court) förbjöd Sjömans-Unionen och ITF att agera på något sätt i anslutning till utflaggningen av fartyget. Organisationerna får de facto inte göra någonting alls som på något sätt berör Rosellas besättning eller besättningens arbetsvillkor efter utflaggningen.

Handelsdomstolen i London hotar bl.a. att fängsla Sjömans-Unionens ordförande och konfiskera förbundets medel, om förbundet bryter mot domstolens beslut. Domen har överklagats hos en brittisk appellationsdomstol, som inledde sin behandling den 7 september.

EU-lagstiftningen gav Viking Line möjligheten att pröva sitt fall i ett EU-land med mycket begränsad strejkrätt. Även om handelsdomstolen i London i princip är förpliktigad att tillämpa finsk lagstiftning står domslutet i skarp konflikt med det finländska rättssystemet. Domen begränsar föreningsfriheten och tom. yttrandefriheten, sådana de står skrivna i vår grundlag. Trots detta beslöt Helsingfors tingsrätt i slutet av juli, utan att höra Sjömans-Unionen, att den dom som gavs i London kan verkställas i Finland. Sjömans-Unionen har överklagat tingsrättens beslut hos hovrätten.

En motsvarande rättsprocess pågår i Sverige. Byggnadsförbundets blockad av den lettiska byggfirman Laval un Partner har lett till en situation, där man med arbetsgivarcentralens stöd söker EG-domstolens tolkning av vilket som väger tyngre: tjänsternas fria rörlighet eller rätten till arbetsstrid.

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC betraktar dessa fall som synnerligen alarmerande. Både i Finland och Sverige har arbetsgivarna målmedvetet gått in för att få bekräftat att den fria rörligheten av varor och tjänster är en viktigare rättighet än de nationella arbetarnas grundrättigheter, sådana som rätten att organisera sig och ingå kollektivavtal. Om EU godkänner dylika angrepp mot arbetarnas grundläggande rättigheter, får nog unionen svårt att hävda sig som ett samfund som följer och respekterar dessa rättigheter. EU:s nya grundfördrag skulle stärka fackets ställning också på den här punkten.

FFC följer noga med rättsbehandlingen av dessa fall. Också FFC:s och svenska LO:s ledning diskuterade frågan sinsemellan denna vecka.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig