Skomakarens läst: Hyrjobb på nytt spår

John Denver var en berömd country-popartist. Han sålde miljoner skivor överallt i världen. Denvers (född Henry John Deutschendorf Jr … visste ni det?) mest kända låtar är "Take Me Home, Country Roads", "Thank God I’m a Country Boy" och "Annie’s Song". Den sistnämnda sången har en intressant historia. Den vackra sången gjordes på tio och en halv minuter i en skidlift i Aspen, Colorado. Mycket svårt att tro, när man lyssnar på låten.
14.02.2012 09:00
LÖNTAGAREN
Nikolas Elomaa är intressebevakningsdirektör på FFC

Lite senare kunde man läsa, att den andra kompositören till sången är Pjotr Tjajkovskij! Sångens melodi är nämligen från Tjajkovskijs femte symfoni, nästan direkt. Denver hade hört den och "lånade" den … och gjorde en världsberömd sång.

John Denvers karriär förändrades snabbt, tack vare sången. Mycket snabbt förändrades också den inhyrda arbetskraftens position på arbetsmarknaden. I slutet av januari löste Högsta domstolen en mycket viktig tvist som gällde anställningsskyddet för visstidsanställd inhyrd arbetskraft. I bemanningsbranschen var det typiskt att erbjuda bara visstidsanställningar i stället för normala arbetsavtal. FFC med dess förbund hade kämpat länge mot visstidsavtal, men själva branschen var motvillig att utveckla arbetstagarnas förhållanden.

Så småningom har fackets arbete för att förbättra förhållandena på arbetsmarknaden och för hyrarbetare gett resultat. Högsta domstolens beslut att inte godkänna "användarföretagets behov" som motivering för visstidsavtal kommer att märkbart förbättra hyrarbetarnas ställning på arbetsplatserna. Bemanningsföretag måste i fortsättningen följa samma regler som alla andra företag på arbetsmarknaden. De måste ta sitt ansvar för arbetstagarna. Det som är viktigt är att också användarföretagen i fortsättningen måste tänka på när de kan använda hyrarbetare. De kan inte längre i praktiken ersätta sin egen personal med hyrarbetare.

Det blir intressant att se hur branschen kommer att utvecklas. Kommer bemanningsföretagen äntligen att närma sig fackförbunden för att hitta avtalsmässiga lösningar på de problem som fortfarande finns i branschen, till exempel frågan om garantilön? Det hoppas jag.

John Denver kunde inte veta hur viktiga minuter han tillbringade i skidliften i Colorado. Men som vi vet nu, var de minuterna viktiga för honom. Hoppas att bemanningsföretagen inser det samma. Att de kommer ut ur det svarta hålet och erbjuder bra arbetsförhållanden för arbetstagarna!

Nikolas Elomaa

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig