Arbetsmarknadsorganisationerna föreslår: Arbetslöshetsskyddet utvecklas, snuttarbetarnas ställning förbättras, pensionernas finansiering säkras

22.01.2009 11:40 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Förhandlingsresultatet om en reform av arbetslöshetsskyddet och pensionspolitiken

Arbetsmarknadens centralorganisationer har uppnått ett förhandlingsresultat om en reform av arbetslöshetsskyddet och pensionspolitiken. Organisationernas förhandlingsresultat stöder både arbetet i den s.k. Sata-kommittén, som har i uppgift att förnya socialskyddet, och regeringens stimulanspaket.

Vid förhandlingarna enades parterna om att inte införa några försämringar i arbetslöshetsskyddets nivå och längd. Istället förbättras i synnerhet snuttarbetarnas ställning enligt förslagen i förhandlingsresultatet. Kopplingen mellan grundskydd och utkomstskydd bevaras.

Enligt förhandlingsresultatet stiger den nedre åldersgränsen i den s.k. pensionsslussen med ett år till 60 år. Förändringen införs efter en övergångsperiod som varar under den ekonomiska nedgången och den gäller dem som är födda 1955 eller senare. Samtidigt enades man om förbättringar i de äldre långtidsarbetslösas ställning.

I förhandlingsresultatet lyckades parterna också säkerställa finansieringen av arbetspensionen på längre sikt och enas om att systemet med alterneringsledighet blir permanent.

FFC:s ordförande Lauri Ihalainen är tillfreds med att arbetsmarknadens centralorganisationer fortsättningsvis förmår avtala om viktiga saker tillsammans:

- Med förslagspaketet bevarar vi människors arbetslöshetsskydd och säkerställer finansieringen av arbetspensioner. Uppgörelsen kan betraktas som en socialinpo av stor betydelse, säger Lauri Ihalainen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig