Företagen lägger ut ansvaret på sina arbetstagare och på samhället

Enligt FFC:s ordförande Lauri Lyly är det mycket bekymmersamt att företagen i flexibilitetens namn lägger ut allt mer av sitt eget företagaransvar på arbetstagarna.
01.05.2013 11:00 karhu admin
Lauri Lyly

– Att företagarrisken förs över på arbetstagarna märks bland annat på att det blir allt vanligare med flexibla arbetstider och löner, med avtal utan minimiantal arbetstimmar och med att låta arbetet utföras av deltidsanställda och inhyrda arbetstagare. Det uslaste är att genast då företagets ekonomi eller verksamhet börjar hacka, säger man upp arbetstagare eller lägger ur verksamhet på entreprenad, sa Lyly i sitt första maj-tal i Kotka och Lovisa.

Sett ur den vanliga arbetstagarens perspektiv verkar världens gång just nu mycket osäker, enligt Lyly. Löntagaren känner osäkerhet över sin nuvarande arbetsplats, sina möjligheter att hitta en ny arbetsplats, arbetslöshets- och pensionsskyddet samt sitt kunnande och ork. Osäkerheten är ännu större på de arbetsplatser där kunnandet inte är bästa tänkbara.

Enligt Lyly måste vi i Finland – liksom i resten av Europa – stanna upp och på allvar fråga oss om vi håller på att föra arbetslivet i en riktning som gör att arbetstagarna utöver sin lön behöver stöd av samhället för att kunna försörja sig, för att kunna leva.

– Också vi har blivit erbjudna den tyska låglönemodellen och annat motsvarande. Men vi vill att Finland ska få det bästa arbetslivet i Europa, och då är en av grundpelarna att alla har en lön de kan försörja sig på. Arbetstagaren får inte föra över ansvaret för sina arbetstagares utkomst på samhället, konstaterade Lyly.

– I Grekland, Portugal, Spanien, Irland och så vidare bekostar man alltid i sista hand problemen med ett försvagat social- och pensionsskydd för arbetstagarna samt med arbetslöshet. Jag är mer bekymrad över den sociala krisen i Europa än över ekonomin. Den sociala krisen leder till bestående personliga och samhälleliga problem som sträcker sig över generationer, sa Lyly.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig