Heltäckande ramavtal ger förutsägbarthet

28.11.2011 14:29 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Ramavtalet 2011-2013

Det ramavtal som idag undertecknades ger den förutsägbarhet som behövs på arbetsmarknaden då tiderna är osäkra. Ramavtalet har en rekordartad täckning på 94 procent. Detta tillsammans med de enligt situationen dimensionerade löneförhöjningarna stödjer det finländska arbetets möjligheter att klara sig bra i den internationella konkurrensen.

&#;8211 När ekonomin i Europa och i hela världen hela tiden tycks hänga på ett hår, är det verkligen av stor betydelse att vi i Finland har en arbetsmarknadsmodell, med vilken vi kan skapa stabilitet och förutsägbarhet i vår egen ekonomi, säger FFC:s ordförande Lauri Lyly.

Lyly anser att det är av central betydelse att vi genom ramavtalet kan få till stånd förnyelser inom arbetslivet som inte kan göras i samma omfattning vid förbundsomgångar. Arbetstagarnas och fackföreningsrörelsens inflytande på samhällsutvecklingen och beredningen av arbetslivslagstiftningen stärks. Det är viktigt när vi kämpar för de svagare och arbetar för jämställdhet och ett människovärdigt arbetsliv.

En liten samhällsekonomis styrka finns i dess förmåga att hitta gemensamma lösningar.

– Det kräver naturligtvis att samarbetet fungerar. Det finns all orsak att värna om detta samarbete, även om vi givetvis ibland är oense om saker och ting, framhåller Lyly.

<style>table.taulukko#id10486622 { border-left-width: 1px; border-top-width: 1px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px;}table.taulukko#id10486622 th { border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 0px; border-top-width: 0px;}table.taulukko#id10486622 td { border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 0px; border-top-width: 0px;} th#id10486622_1 { width: 100%; } td#id10486622_1 { width: 100%; } </style><table class="taulukko" style=" background-color: #EBEBEB" id="id10486622" width="100%" border="1" cellpadding="5" cellspacing="1">

Ramavtalet

• Avtalet innehåller löneförhöjningar och kvalitativa arbetslivsförbättringar för de två kommande åren.
  • Under det första året är kostnadseffekten av löneförhöjningarna och de kvalitativa förbättringar sammanlagt 2,4 procent och 1,9 procent under det andra året.
  • Dessutom får arbetstagarna en engångssumma på 150 euro under det första avtalsåret.
  • Avtalet har en historiskt sett stor täckning: cirka 1,7 miljoner eller 94 procent av alla löntagare.

Mer information om innehållet i ramavtalet (nyhet 14.10.2011)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig