Lauri Lyly: Ramavtalet borde följas av ett ettårigt sysselsättningsavtal

FFC:s ordförande Lauri Lyly föreslår att det gällande ramavtalet och de kollektivavtal som ingåtts utifrån det borde följas av ett ettårigt sysselsättningsavtal. Han motiverar sitt förslag med det svåra läget för ekonomin och sysselsättningen.
22.11.2012 11:30 karhu admin
Nyhet Facket Avtal
Lauri Lyly

Lyly lade fram sitt förslag vid FFC:s fullmäktigemöte på torsdagen i Kiljava och han hoppas nu att FFC-förbunden och förhandlingsparterna tar ställning till det. Han menar att ett sysselsättningsavtal behövs, ifall såväl arbetsgivar- som arbetstagarparten på allvar vill bemöta kommande utmaningar.

I sysselsättningsavtalet skulle man enligt Lylys förslag avtala enbart om lönerna under ett tilläggsår medan avtalens innehåll i övrigt skulle vara oförändrade. Förhöjningen i avtalet skulle enligt hans åsikt förhandlas fram så att den passar behoven på den öppna sektorn och på hemmamarknaden.

– Jag vet att förslaget kan verka överraskande eftersom förtroendet mellan arbetsmarknadsparterna på sistone har prövats på grund av kampen om utbildningsdagarna och arbetspensionsavgifterna. Men jag anser att vi nu står i ett vägskäl där vi måste välja om vi låter oss provoceras eller inte. Slutresultatet blir avtalspolitiskt olika beroende på vilket alternativ vi väljer, sade Lyly.

I samband med sysselsättningsavtalet måste man först lösa konflikten om utbildningsdagarna. Lauri Lyly menar att sysselsättningsavtalet lämpligen kunde ingås våren 2013.

– Vi bör komma ihåg att under hela den tid som trepartsavtal ingåtts i Finland har vi klarat av kriser genom samarbete, inte genom konflikter. Enligt min mening är läget för ekonomin och sysselsättningen nu sådant att exceptionella lösningar som ingås i samarbete är på sin plats. Vi sitter i samma båt oberoende av bransch och tiden är inte den rätta för branschvis kaxighet.

– För att nå bästa möjliga slutresultat behövs i detta läge även statliga åtgärder samtidigt som företagen bör avhålla sig från uppsägningar. Arbetsmarknadsorganisationerna kunde tillsammans – före regeringens halvtidsgranskning – lägga fram egna förslag till hur man kan åstadkomma tillväxt och främja exporten, sade Lyly.

Om FFC-ordförande Lylys förslag om ett sysselsättningsavtal vinner understöd skjuter FFC upp sin egen kollektivavtalsberedning med ett år. Om förslaget däremot inte vinner understöd anser Lyly att FFC och dess förbund bör fortsätta sin beredning av avtalen såsom man tidigare kommit överens om och i enad front.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig