Professor Juha Siltala kommenterar FFC:s kongressdokument

Nyhet Arbetsliv
Professor Juha Siltala. Foto: Heli Saarela

Löntagaren 5/2006

Professorn i historia vid Helsingfors universitet, Juha Siltala, gav för ett par år sedan ut en bok om den korta tid då arbetslivet försämrades och öppnade för sin del debatten om snuttarbetets villkor. Sedan boken kom ut har de atypiska anställningsförhållandena fortsatt sin erövring av arbetsmarknaden. I dag arbetar redan en fjärdedel av löntagarna atypiskt.

I medelpunkten för FFC:s kongressdokument är just visstids-, deltids- och hyresarbetarna och tryggandet av deras rättigheter.

Siltala menar att FFC:s målsättningar inte är tillräckliga för att bryta den onda spiralen, men FFC är på rätt väg.

&#;8211 Det som allra mest har tärt på fackets krafter är att där det förr fanns massor av människor i lika ställning på stora arbetsplatser finns det i dag människor i olika ställning på små arbetsplatser. En del är så att säga husets eget folk, en del jobbar deltid, andra är underleverantörer, en del står helt utanför den öppna ekonomin, i gråzonen. Gå sedan där och försök skapa solidaritet mellan människor i så olika ställning, konstaterar Siltala.

Temat i det senaste numret av Löntagaren är FFC:s kongress den 5-7 juni. Tidningen har intervjuat flera ombud på kongressen, bland andra charkuteristen Johan Stark, försäljaren Heidi Kangasluoma, barnhemsledaren Jorma Liukkonen och kemiarbetaren Sari Toivonen.

Läs mera på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig