Lauri Lyly ny FFC-ordförande

14.05.2009 13:30 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Ny FFC-ordförande Lauri Lyly i Kiljavainstitutet. Foto: Sami Turunen

FFC:s fullmäktige valde idag Lauri Lyly till organisationens nya ordförande. Lyly har varit chef för FFC:s intressebevakning.

Lauri Lyly har en bred erfarenhet av olika intressebevakningsuppdrag inom den finländska fackföreningsrörelsen, från arbetsplatsnivån till posten som ordförande för ett fackförbund. På 1980-talet var Lauri Lyly huvudförtroendeman på kärnkraftverket i Lovisa och han utsågs till avtalssekreterare på Elbranschens fackförbund år 1989. Åtta år senare valdes han till ordförande för förbundet.

Enligt FFC:s nye ordförande är det viktigt att man vid olika slags förändringar av verksamhetsmiljön noggrant analyserar vilka effekter förändringarna kommer att få för den vanlige löntagaren och hans närmaste.

- Vi har talat mycket om hur vårt land skall klara sig. Kanske det nu är dags att fokusera på detta slags, mera vardagliga frågor. Min tro är att fackföreningsrörelsens naturliga arbetsfält byggs kring svaren på dessa frågor, konstaterade Lyly.

Lyly inledde sin karriär inom centralorganisationen år 2004, då han utsågs att leda FFC:s intressebevakningsavdelning. De två senaste åren har han vid sidan om sitt eget arbete utrett möjligheterna att grunda ett nytt storförbund för industrin, Industriförbundet TEAM och varit projektets ledare.

FFC:s nye ordförande är 56 år gammal, han är gift och har tre barn. På fritiden läser han, vandrar eller spelar golf.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig