FFC:s styrelse godkände pensionsuppgörelsen

FFC:s styrelse har godkänt resultatet i pensionsförhandlingarna.
26.09.2014 12:53 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s ordförande Lauri Lyly

Styrelsen för den största löntagarcentralorganisationen i Finland konstaterade på förmiddagen att uppgörelsen stärker tron på kontinuiteten i pensionsskyddet för alla, men framför allt för unga.

Man tjänar i fortsättningen in pension på hela lönen, när man i framtiden inte drar av arbetstagarens arbetspensionsavgift från den pensionsgrundande inkomsten. I uppgörelsen avtalade man också om pensionsavgifterna fram till slutet av årtiondet och tryggade finansieringen av de framtida pensionerna.

– FFC:s centrala målsättning var att trygga pensionerna för dem som nu är unga. Lika viktigt var det att måna om att också de äldre arbetstagarna värdigt kan gå i pension, säger FFC:s ordförande Lauri Lyly.

Pensionsslussen blir kvar. Dessutom skapade man i uppgörelsen en arbetslivspension för 63-åringar. De som har jobbat länge med ett tungt arbete och som har svårt att klara sig i sitt jobb, kan ansöka om arbetslivspension.

FFC:s styrelse konstaterade att uppgörelsen klart förbättrar invalidpensionen när man tjänar in pension på hela lönen och under en lägre tid.

Pensionsuppgörelsen godkändes i styrelsen med rösterna 16–4.

Det nya pensionssystemet i ett nötskal

Så här påverkar reformen pensionerna

Varför behövs pensionsreformen?

Nya termer