”Ingen billig arbetskraftsreserv”

Asylsökande och flyktingar är en utsatt grupp på arbetsmarknaden, påpekar Eve Kyntäjä vid FFC. Hon anser att fackavdelningarna kunde besöka mottagningscentralerna för att berätta om det finländska arbetslivets spelregler.
22.10.2013 07:00
LÖNTAGAREN
Det viktigaste är att det inte bildas två separata arbetsmarknader, utan att samma lön och förmåner gäller alla arbetstagare oberoende bakgrund, påpekar Eve Kyntäjä.

– Det finns en oro över hur de asylsökandes rättigheter respekteras. Det är frågan om en mycket utsatt grupp människor.

Det säger Eve Kyntäjä som är FFC:s expert på invandringsfrågor. Inom facket finns det förståelse för den jobbiga situation som asylsökande befinner sig i. Eve Kyntäjä är välbekant med problemen med utbetalning av löner och svartjobb.

– Ett stort problem är att asylsökande inte kan öppna bankkonton i landet. Det öppnar dörrar för utnyttjande och orättvisa anställningar, konstaterar hon.

Inrikesministeriet inledde 2011 ett projekt med målet att utreda förutsättningarna för ett särskilt kort för asylsökande som skulle göra det möjligt att öppna ett bankkonto i Finland. FFC stödde initiativet, men Inrikesministeriet bestämde att inte ta i bruk ett sådant kort. Problemen finns alltså kvar.

Ofta låga löner och nollavtal

De branscher där asylsökande oftast arbetar kännetecknas av låga löner och såkallade nollavtal, det vill säga arbetsavtal där arbetstiden inte är fastslagen utan kan variera mellan noll och till exempel 40 timmar i veckan. Med sådana arbetsvillkor kan den anställda lätt utnyttjas av en ohederlig arbetsgivare – och det är ett problem som ingalunda är begränsat till asylsökande.

Ifall en person beviljas asyl i Finland sker det på vissa grunder. Personen ska vara utsatt för fara i sitt hemland, på grund av krig eller en naturkatastrof eller på grund av förföljelse. Förföljelsen kan ske på grund av ursprung, nationalitet, religion, politiska åsikter eller motsvarande.
Eve Kyntäjä poängterar att asylpolitik inte är arbetskraftspolitik.

– Det får inte uppstå en situation där asylsökande används som en reserv för billig arbetskraft. Det gynnar ingen förutom kanske någon enstaka företagare.

Fackavdelningarna kunde besöka mottagningscentralerna

Eve Kyntäjä vill att facket i större utsträckning skulle berätta för asylsökande om de rättigheter och skyldigheter man som arbetstagare har i Finland. Det är inte klart att en asylsökande känner till vilka spelregler som gäller i det finländska arbetslivet.

– Fackavdelningarna kunde besöka de lokala mottagningscentralerna för att berätta om sin verksamhet. Många asylsökande kommer från länder där det inte finns någon fackföreningsrörelse eller där det rentav är livsfarligt att höra till facket, påminner Eve Kyntäjä.

Kunskap spelar en central roll för att undvika att personer utnyttjas av ohederliga arbetsgivare.

– Facket är både en internationell solidaritetsrörelse och en intressebevakningsorganisation.

Johannes Waris

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig