Var barmhärtig mot dig själv

Världsbäst som mamma och maka? Oöverträffbar som arbetstagare? Talangscoutens fynd i din hobbygren?
12.06.2012 07:00
LÖNTAGAREN

De flesta av oss tycks kunna pussla ihop vårt liv rätt väl trots en ständig turbulens: barnen växer upp, arbetsplatser och yrken byts och ändras, hobbyerna växlar – några faller undan, andra kommer till.

– En del drar en skarp gräns mellan arbete å ena sidan och familj och fritid å den andra. Andra vill ha en gräns som är flexibel, som flyter, säger forskaren Minna Toivanen på Arbetshälsoinstitutet.

Själv försöker hon hålla sig till den första kategorin. Med en make som är forskare på samma arbetsplats är det annars lätt hänt att det blir jobbsnack för hela slanten.

– Åker vi bil hem tillsammans så talar vi ofta jobb men då vi kliver över tröskeln hemma försöker jag lämna jobbet kvar på utsidan. Jag läser inte ens e-posten hemma, säger Toivanen och pekar på sina dubbla mobiler: en för jobbet, en för resten av livet.

Mer helhetsbetonat tänkande på många arbetsplatser

Dagens verktygsbox fylls av internet, sociala medier och mobiler, sådant som var få förunnat för 20–30 år sedan. Både arbetsgivarens och arbetstagarens behov ändras i globaliseringens tidevarv. Flexibilitet krävs av båda parter.

– Det här är på både gott och ont. Familjen får i dag synas på ett helt annat sätt på de flesta arbetsplatser, också på mansdominerade. Familjens behov förs fram, de beaktas på många arbetsplatser, olika familjeledigheter börjar vara en del av vardagen och också pappor stannar hemma för att ta hand om sjuka barn.

Minna Toivanen menar att det är ett rejält plus att många arbetsplatser börjat satsa mer helhetsbetonat på välbefinnande i jobbet, inte bara genom fysiskt stöd.

– För det är ingalunda enkelt att stoppa att arbetet rinner med hem. Här skiljer det förstås mycket mellan olika yrken. Kanske är det lite lättare i traditionella yrken som är bundna till arbetsplatsen. Man hänger upp jobbet med arbetskläderna.

Fritiden kommer lätt i kläm

Dygnet sätter gränser för oss alla. Det gäller att få plats för alla tre bitar inom en 24 timmars ram: arbete, familj och fritid, säger Minna Toivanen och ritar upp tre lika stora bollar i en stor ring.

– Är det arbetet som är tidstjuven, kolla tidsdimensionering och belastning. Med åldern kan flerskiftsjobb kännas tungt, kanske går det att börja jobba dagtid? Det lönar sig att tala med förmannen och kanske också vända sig till företagshälsovården, understryker hon.

Fritid och hobbyn, lite tid för sig själv kan lätt bli den bit som kommer i kläm, inte minst för en förälder. Det gäller därför att passa på och ta tillvara också de korta stunderna.

– Jag springer ibland en runda då jag fört mina söner till fotbollsträningen. Ta lite tid för dig själv då och då, det är du själv som måste göra det, uppmanar Minna Toivanen.

Vad är nödvändigt, vad kan krympas ned?

Våra många roller kräver energi, resurser och sociala talanger. Utmaningen är att få det hela att hållas i balans.

– Att jonglera med alla bollar kan kännas övermäktigt ibland. Då gäller det att också kunna säga nej. Det räcker att vara tillräckligt duktig i familjen, i jobbet och i hobbyn. Dygnet har 24 timmar, och allt ska rymmas innanför den ramen. Harmoni och balans, kopplat med en stor portion barmhärtighet gentemot dig själv, det får dig att må bra.

För att hitta balans i livet kan man fundera på sina olika roller ― vad är viktigt, vad tar kanske för stor plats. Vad är nödvändigt, vad kan krympas ned?

Och hon tillägger att pusslet med de tre bitarna också verkar vara en generationsfråga.

– För den unga generationen tycks arbetet inte ha samma plats som för den äldre. Prioriteringen ter sig lite annan. Unga människor vill vika tid också för annat än jobbet.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig