Usla arbetsvillkor på vingårdarna i Afrika och Sydamerika

De populära sydamerikanska och afrikanska vinerna är ofta tillverkade under dåliga arbetsförhållanden. Nu vill bland annat fackets solidaritetscentral SASK och Servicefacket PAM uppmärksamma problemen och få Alko att ställa högre krav på sina producenter.
08.03.2013 16:49
LÖNTAGAREN
Det sydafrikanska lantarbetarfackets ordförande Sarah Claasen demonstrerar utanför Systembolagets huvudkontor i Stockholm.

Hälften av det vin som dricks i Finland – i fjol ungefär 20 000 liter– kommer från Sydafrika, Chile eller Argentina. Men vardagen för arbetarna vid vingårdarna i de här länderna präglas av svältlöner, osäkra arbetsförhållanden och diskriminering, påpekar de fyra organisationer som lanserade kampanjen Reilut rypäleet enligt den svenska förebilden Rättvis vinhandel. Bakom kampanjen står förutom SASK och PAM också föreningen för etisk handel och Kalevi Sorsa-stiftelsen.

– I synnerhet kvinnorna är utsatta, eftersom de i högre grad är säsongsarbetare. De är också mer utsatta för bekämpningsmedlen, berättar Viktoria Olausson från den svenska organisationen Afrikagrupperna då kampanjen lanserades i Finland på internationella kvinnodagen.

Alko och vinmonopolen i de övriga nordiska länderna har tagit i bruk en gemensam etisk uppförandekod som leverantörerna sedan början av år 2012 måste förbinda sig att följa. Men uppförandekoden säger till exempel ingenting om att arbetarna har rätt till en lön som det går att leva på, utan endast att producenterna måste följa de lagstadgade minimilönerna som ofta är för låga.

– Det hållbaraste sättet att avskaffa fattigdomen är att betala en lön som räcker till levnadskostnaderna och bästa sättet att kämpa för en tillräcklig lön och goda arbetsförhållanden är att arbetstagarna organiserar sig. De känner bäst till sina egna behov, betonar SASK:s informatör Anna Berghäll.

– Målsättningen med kampanjen är inte att folk ska bojkotta vinerna på Alko, för om efterfrågan sjunker förlorar arbetstagarna jobben. Vi vill uppmärksamma problemen och skapa en dialog med Alko och med producenterna, säger Lotta Staffans som är t.f. verksamhetsledare på föreningen för etisk handel.

Alla kan delta i kampanjen genom att kontakta ledningen för Alko per e-post eller genom att ställa frågor i den lokala butiken.

Två märkningar

Alko säljer viner med två märkningar som ska garantera att de etiska kriterierna uppfylls – den vanligare Fairtrade (Rejäl handel) och den mindre kända Fair for Life.

Organisationerna bakom kampanjen påpekar rättvisemärkningen är en bra grej för konsumenterna, men att alla producenter inte kan omfattas av certifieringen. Det bästa sättet att åstadkomma en förbättring för arbetstagarna är därför att stöda organisering och att påverka de stora inköparna.

– Alko och Systembolaget hör till de största inköparna av vin i världen, så de har möjlighet att påverka livet för hundratusentals arbetare genom att skärpa sina kriterier, säger Lotta Staffans.

Röda korsets folkhögskola i Sverige gjorde 2009 en film om lantarbetarna inom Sydafrikas vinindustri. I del 2 (ovan) beskrivs bl.a. arbetsförhållandena. Se också del 1 och del 3.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig