Tre vill bli ny FFC-bas

02.04.2009 11:25 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Tre vill bli ny FFC-bas - Lauri Lyly, Petri Vanhala och Jorma Jurmu.

Löntagaren 3/2009

Tre kandidater vill ta över som FFC-ordförande efter Lauri Ihalainen. Mot varandra ställs den 56-åriga FFC-direktören Lauri Lyly, den 46-åriga utmanaren från pappersförbundet Petri Vanhala samt Jorma Jurmu, maskininstallatören från Torneå som vill tävla från verkstadsgolvet. Tidningen har intervjuat alla tre kandidater.

Tidningens tema denna gång är gruvdrift i medvind och andra ämnen trafiken gör arbetsdagen farligare samt attityder och ledarskap.

Det finns ingen de vises sten som skulle få finländarna att orka arbeta längre, säger Kari Haring. Men han lyfter framför allt upp två saker: Arbetsgivarnas och arbetstagarnas attityder och ledarskapskulturen. Om där inte sker några förändringar, är det omöjligt att nå målet att få de anställda att stanna längre i arbetslivet.

&#;8211 Att bli rättvist behandlad och få uppskattning för det kunnande man samlat på sig under åren ger motivation att fortsätta arbeta. Och då bör det förstås finnas arbete för äldre.

Löntagarens bilaga JobDax för yrkesstuderande kan läsas här (pdf).

Löntagaren kan läsas på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig