Tingsrätten godkände gult kollektivavtal

Kollektivavtalet som den arbetsgivargivarkontrollerade organisationen SME tecknade för reklamutdelningsbranschen är giltigt, anser Helsingfors tingsrätt. Enligt Finlands post- och logistikunion PAU har arbetsgivarna skrivit kollektivavtal med sig själva.
13.02.2014 18:20
LÖNTAGAREN

Helsingfors tingsrätt tog i slutet av januari ställning i tvisten med de två konkurrerande kollektivavtalen inom reklamutdelningsbranschen – det allmänt bindande avtalet mellan Finlands post- och logistikunion PAU och arbetsgivarförbundet Palta samt det klart billigare avtalet mellan Suomen mainosjakajien etujärjestö och arbetsgivarförbundet SKE. Trots att SME säger sig representera arbetstagarna, är organisationen i praktiken kontrollerad av arbetsgivarna, det vill säga ett så kallat gult fackförbund.

Tingsrätten avslog en reklamutdelares krav på lön enligt det allmänt bindande avtalet och konstaterade därmed att SME:s kollektivavtal är giltigt.

– Det är helt ofattbart om vi i Finland har en lagstiftning som tillåter att arbetsgivarna skriver under ett kollektivavtal å arbetstagarnas vägnar, säger PAU:s förbundssekreterare Heidi Nieminen.

Lönerna i SME:s avtal är enligt Heidi Nieminen ungefär en tredjedel av lönerna i PAU:s avtal. I båda avtalen beror lönen på hur mycket reklam man delar ut.

– Vi har fått se lönekvitton där arbetstagaren i sämsta fall har fått två euro per arbetstimme. Det sägs att vissa kommer upp till åtta euro i timmen och det är säkert möjligt, men vi har inte sett ens närapå så stora summor, säger Heidi Nieminen.

Enligt PAU har SME inte en enda förtroendeman eller annan person som bevakar arbetstagarnas intressen.

Grundades efter lönetvist

År 2009 fanns bara PAU:s allmänt bindande avtal och då utdelningsföretagen inte betalade lön enligt avtalet förde förbundet den första lönetvisten till rätten. Strax därefter grundades i all hast SME av tre personer med koppling till utdelningsföretaget Jakelujuniorit – företagets tidigare vice vd och en förman samt en forskningsassistent vid mediekoncernen Janton.

Samtidigt grundades också arbetsgivarföreningen SKE och de två nygrundade organisationerna ingick ett kollektivavtal. Enligt Helsingfors tingsrätt är det det avtalet som är giltigt från och med 21.12.2009.

Heidi Nieminen anser att SME utnyttjar människor i en utsatt situation.

– Det finns få branscher där organiseringsgraden är så låg att arbetsgivarna vågar göra så här. Det här handlar om en bransch där en stor del av arbetstagarna är unga och invandrare.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig