TEAM avfärdar försämrat arbetslöshetsskydd

De som har det bättre ställt ska inte frivilligt få välja om de vill delta i spartalkot, om de som har de sämre ställt samtidigt tvingas delta. Det säger industrifacket TEAM:s nya ordförande Heli Puura.
05.06.2015 09:50
LÖNTAGAREN
Heli Puura valdes enhälligt till ny ordförande för industrifacket TEAM.

Industribranschernas fackförbund TEAM valde på sin kongress enhälligt Heli Puura till ny ordförande. Enligt henne är det rimligt och rätt att alla gör uppoffringar under dåliga tider.

– Regeringsprogrammet behandlar ändå inte de olika befolkningsgrupperna jämlikt, och programmets effekter på samhället är inte rättvisa.

Heli Puura betonade att Finlands framtid till stor del hänger på hur företagen kan utnyttja arbetstagarnas kunnande och idéer samt förtroendemannasystemet och rättvisa lokala förhandlingar.

Enligt henne godkänner TEAM inte regeringens planer på att skära ner det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet med 250 miljoner och att göra nedskärningar på ytterligare 120 miljoner euro om ett samhällsfördrag inte blir av.

Förbundet meddelade i onsdags att det på grund av nedskärningarna i arbetslöshetsskyddet inte kommer att förhandla om en förlängning av sysselsättnings- och tillväxtavtalet, utan i stället kommer att inleda förhandlingar på förbundsnivå i höst. Enligt Heli Puura skulle det ändå vara bra att samtidigt förhandla om både sysselsättnings- och tillväxtavtalet och ett samhällsfördrag.

Pirjo Pajunen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig