Svensk regional ungdomsgrupp grundas på Siikaranta

21.01.2001 13:45 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Den 27-28 januari är det dags för FFC:s nästa svenska satsning på ungdomen. Den lyckade premiärkursen på Åland i höstas får en fortsättning på Siikaranta där avsikten är att grunda en regional svensk ungdomsgrupp för södra Finland.

Liksom förra gången är Tiina Nurmi, sakkunnig medlem i FFC:s svenska sekretariat och ombudsman på Byggnadsförbundet, en av dem som håller i trådarna. Tiina sitter också i FFC:s ungdomssektion vilket ger henne en god utsiktsplats. Att hon dessutom har en yrkesutbildning som ungdomsledare är inget minus det heller.

På Åland stod de fackliga grundkunskaperna i fokus - ungdomar är sällsynta på fackliga grundkurser i gemen. Därför var deltagarna ivriga att lära sig, frågorna haglade om förtroendemän, kollektivavtal, minimilöner.

- De som var med ville ha en fortsättningskurs där man skulle ta upp möjligheten att grunda regionala grupper, de tyckte det inte räckte med ett seminarium per år. Vill man påverka måste man gå djupare än så. Nu på Siikaranta skall vi grunda en regional svensk grupp för södra Finland, d.v.s. Nyland, Åboland och också Åland, berättar Tiina och tillägger att en andra grupp planeras för Österbotten.

På Siikaranta kursgård blir det mer information om facket, speciellt med vinkling på den regionala verksamheten som sedan planeras i detalj. En verksamhetsplan görs upp o.s.v. Det är deltagarna själv som beslutar vad de vill ha.

- Är du intresserad kan du ta kontakt med Marko Hentunen på FFC så snart som möjligt, informerar Tiina.

Facket ger mycket

FFC-förbunden har olika prioriteringar och satsar i olika hög grad t.ex. på rekrytering av studerande. Tiina Nurmi konstaterar att alla förbund nog inser att ungdomarna behövs, inte minst med tanke på den förestående generationsväxlingen.

- Och rekryteringen bör göras i år och inte nästa vinter, säger hon bestämt.

Tiina understryker att alla som bara vill kan bli fackligt aktiva. Att vara med blir ett levnadssätt, man gör saker och ting ihop.

- Är du ung och aktiv får du här en möjlighet att själv påverka, både ditt eget liv och andras. Kanske bestämmer ni att ni håller hobbykurser, studerar språk, spelar innebandy eller gör något annat - tillsammans!

I höst planeras en fortsättning för svenskspråkiga yngre FFC-are, de som är under eller något över 30. Kursplatsen blir på Åland. Den som så vill kan då ta en kompis med och det är också fritt fram för helt nya att komma med. Det behövs folk för att få den regionala verksamheten att löpa.

- På Åland ska vi gå djupare in just på olika aspekter i den regionala verksamheten. Det är viktigt att ungdomarna kommer med men alla ska inte göra allt, man ska dela på uppgifterna. Det gäller att själv välja vad man vill göra, då hänger man också med, säger Tiina.

Hon ger också ett tips: är man flera ungdomar som hör till samma fackavdelning är det absolut inget som hindrar att man grundar en ungdomssektion inom fackavdelningen.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig