Starten lyckad för Hör hit! -kampanjen

15.02.2001 12:19 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Välkommen till verkligheten.

Då kampanjen Hör hit! kördes igång den 22 januari blev det igen bevisat att den lokala verksamheten har stor betydelse för hela fackföreningsrörelsen.

Kampanjens inledningsveckor satsade på reklam och offentlighet. Den köpta reklamen i TV, biografer, utomhusreklam och reklamannonser stödde de lokala arrangemangen. De lokala medierna intresserade sig för reklamen och följde upp vad som skedde lokalt. Tidningarna refererade stort om olika arrangemang likaså lokalradion, finsk som svensk, t.o.m. FST:s TV-nytt hade inslag från ett lokalt kampanjevenemang.

Mediernas positiva uppföljning av Hör hit! -kampanjen beror inte på reklam eller nyhetstorka som ger sidovis med utrymme, utan kampanjen har också ett intressant budskap som var värt att presentera. Det är just budskapet som fallit medierna på läppen.

En närmare titt på kampanjens budskap visar några nygamla saker som lyfts fram igen: aktivitet på arbetsplatserna och en tvärfacklig aktivitet lokalt i regionen. Uppgifter en folkrörelse tidigare haft och fortsättningsvis bör ha - att jobba tillsammans för en gemensam sak. Det är fråga om en process att lära sig planera tillsammans, att utföra arbetet tillsammans och att nå resultat. Det är inte lätt att få flera att delta, för att inte tala om att samla deltagare från olika arbetsplatser, branscher och fackavdelningar till gemensamma arrangemang. Den konsten har tyvärr delvis glömts, nu satsas det i kampanjen för att ta upp kunnandet på nytt.

En annan sak är att kampanjen riktar sig till unga vuxna i arbetslivet och dem som kommer ut i arbetslivet. Samhället av idag har i mångt och mycket utvecklats så att det inte finns möjligheter till diskussion under arbetets gång. Fritiden har fått en annan betydelse i och med att arbetet blivit mer krävande och stressande - det känns kanske inte så motiverat att syssla med gemensamma frågor. Men faktum kvarstår, det fanns tider då nya arbetstagare togs om hand av äldre arbetskamrater för att de skulle lära sig arbetet. Samtidigt fick de unga också kunskap i fackliga frågor. Nu har Hör hit! -kampanjen delvis tagit upp det glömda kunnandet och motiverat en hel del aktivister att satsa på det gemensamma.

För det tredje är kampanjbudskapet solidariskt. Vi vill aktivera oss för att bli bättre, att tala om gemensamma frågor med arbetskamraterna, både med nya och gamla. Vi vill dela med oss av vårt kunnande i fackliga frågor så de som kommit ut i arbetslivet får det som lag, avtal och lokal praxis ger alla rätt till.

För det fjärde inriktar sig kampanjen på framtiden. Om knappt tio år har hälften av FFC:s medlemmar gått i pension, likadant är det med de förtroendevalda. Därför är det viktigt att se in i framtiden och att följande generationer ges möjlighet att påverka sin framtid på arbetsplatsen, i arbetslivet i allmänhet och i samhället via en fungerande facklig verksamhet.

Nu gäller det för oss att fortsätta projektet Hör hit!. Det finnas alla möjligheter att utveckla projektet till en del av det vardagliga arbetet i fackföreningsrörelsen!

Christer Björkstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig