Stärkt förtroende kräver att avtalen följs

FFC:s ordförande Lauri Lyly vill ha ett slut på icke avtalsenliga löner
24.05.2012 09:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Lauri Lyly och Mattu Huutola vid FFC:s fullmäktigemöte

Enligt FFC-ordföranden Lauri Lylys mening har ramavtalet och avtalet om arbetskarriärerna gett en stark positiv impuls för det inbördes förtroendet på arbetsmarknaden. Denna goda utveckling får nu inte slösas bort, utan man bör fortsätta på den inslagna vägen. Man har nu också skapat en god grogrund för åtgärder som främjar tilltron till ramavtalet.

Fastän förtroendet mellan arbetsmarknadsparterna enligt Lylys mening har utvecklats på önskat sätt, återstår mycket att göra. Lyly säger att arbetsgivarna då och då är snabba att kritisera stridsåtgärder som löntagarna vidtar, medan de själva inte följer avtalen. För närvarande behandlas rentav flera tusen fall gällande för låga löner. I de här fallen är det enligt Lyly helt enkelt fråga om att arbetsgivaren inte betalar löner enligt kollektivavtalen.

– En rundfråga hos FFC-förbunden visar på en bister verklighet: många arbetsgivare respekterar inte de gemensamma avtalen. Det är mycket vanligt med underbetalda arbetstagare. Till exempel i byggbranschen är för låga löner mer regel än undantag ju längre ner i entreprenadkedjan man kommer. Inom Servicefacket PAMs branscher har det framkommit nästan 600 fall där arbetstagare inte har betalats lön enligt kollektivavtalet. Även inom transportbranscherna finns hundratals aktuella fall, sade Lyly vid FFC:s fullmäktigemöte i Kiljava på onsdagen.

Lyly säger att det helt klart är fråga om svart ekonomi som upprätthålls på bekostnad av arbetstagarna. Han kom med följande utmaning till arbetsgivarsidan: alla spelregler och skyldigheter inom arbetslivet måste följas.

FFC-ordföranden sade att det är bra att man nu på bredare front har börjat tala om tillväxtens betydelse för att lösa de ekonomiska problemen i stället för att enbart fokusera på nedskärningar och inbesparingar.

– Det finns rikligt med möjligheter för en bättre tillväxt. Inom gruvindustrin kan man förbättra sysselsättningen i östra och norra Finland och ta miljön i beaktande, turismen kan utvecklas till en verklig tillväxtbransch och utredningsman Jorma Elorantas viktigaste förslag för att öka investeringarna i Finland kunde genomföras. Dessutom borde man lösa problemet med att det finns lediga arbetsplatser inom de nya teknikbranscherna och arbetslösa som saknar kompetens för de här branscherna, sade Lyly.

Det finns således många frågor som måste få en lösning, men enligt Lyly är FFC redo att tillsammans med övriga ansvarstagande aktörer arbeta för ökad tillväxt och sysselsättning i Finland.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig