Ställningstagande från FFC:s kongress 2016: Ett gott arbete i den digitala tidsåldern

Ställningstagande från FFC:s 19:e kongress den 8 juni i Tammerfors
08.06.2016 12:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Ett gott arbete i den digitala tidsåldern

Den snabba utvecklingen och digitaliseringen inom tekniken öppnar möjligheter som bör utnyttjas för att öka den samhälleliga välfärden.
Ett gemensamt mål för de politiska beslutfattarna och arbetsmarknadsparterna bör vara att bygga upp ett gott arbetsliv i den digitala brytningstiden. Om ingenting görs kan det leda till ökad ojämlikhet när de ekonomiska och sociala konsekvenserna av den digitala tekniken vidgas och tar fart. Rätt genomförd kan emellertid digitaliseringen föra med sig bättre möjligheter för att dela arbete, lägga om arbetstider och utveckla arbetslivet så att det blir rättvisare än förr.

I och med teknikutvecklingen läggs inte arbetstillfällen endast ner utan det föds också nya arbetstillfällen och nya arbetssätt. FFC:s uppfattning är att i såväl lagstiftningen som kollektivavtalen måste grundläggande rättigheter och likabehandling i arbetslivet garanteras dem som arbetar inom nya typer av arbetsformer. Dessa måste garanteras minimivillkor i fråga om lön, anställningstrygghet, arbetstid, arbetarskydd och social trygghet.

Det vettigaste sättet att kombinera behovet av att skydda arbetstagarna och anställningsförhållandena liksom företagens verksamhetsförutsättningar inom olika branscher och arbetsuppgifter är fortsättningsvis via kollektivavtal. Fackföreningsrörelsen söker också lösningar på hur man ska reglera det arbete som görs på digitala plattformar eller via dem och ofta av personer utan en egentlig anställning. Vi utvecklar också lösningsmodeller för att det arbete som görs på digitala plattformar inte ska försvinna i den gråa ekonomin.

Också lagstiftningen om arbetssäkerhet och arbetarskydd måste moderniseras så att den gäller de nya arbetssätten som till exempel digitalt och mobilt arbete, arbete på automatiserade arbetsplatser och i arbetet med robotar. Vidare behöver vi en klar reglering av datasekretessfrågor och av den ökade övervakningen och kontrollen av arbetstagarna till följd av digitaliseringen.

Den sociala tryggheten måste garantera människors utkomst oberoende i vilken form arbetet görs. Variationen på arbetssätten och arbetsmängderna får inte öka osäkerheten om huruvida utkomstskyddet för arbetslösa förmår erbjuda en tillräcklig trygghet när behovet finns. Framöver bör det i arbetslöshetsskyddet också möjliggöras att löne- och företagarinkomster kan försäkras samtidigt på samma ställe.

Omställningarna i arbetslivet utmanar också vår uppfattning om vilket kunnande som behövs i arbetslivet eller vad som ska ingå i yrkeskompetensen. Av arbetstagarna kräver förändringstakten en förmåga att tillägna sig ny kunskap och en förmåga att anpassa sig till att arbetsverktygen eller arbetssätten ständigt förändras.

En hållbar förnyelse av arbetslivet består av en helhet som sammantaget bygger på utnyttjandet av tekniken, en ändamålsenlig reglering, kompetens, innovationer, arbetslivskvalitet och samverkan så att dessa komponenter stödjer varandra.

I ett sådant utvecklingsarbete vill FFC vara med. Därför startar FFC projektet ”Möjligheternas tid” där syftet är att utveckla framtidens jobb, arbetstagarnas vardag och ett arbetsliv som är humant och rättvist.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig