Språkfrågor synliga på Metalls kongress

De svenskspråkigas rätt till information på sitt modersmål, den grå ekonomin, sysselsättningsläget och de svåra kollektivavtalsförhandlingarna senaste höst var några av de frågor som diskuterades under Metallförbundets kongress i Tammerfors i slutet av maj.
11.06.2012 15:43
LÖNTAGAREN
De svenskspråkiga vid Metallförbundets kongress tillsammans med förbundets ordförande Riku Aalto (andra från vänster i nedersta raden).

Kongressdebutanten Tommy Holmblad lyfte flitigt fram språkfrågorna på kongressen. Hans inlägg väckte genklang också hos finskspråkiga.
– Lyssna noga nu, bästa kongresskamrater. Vi fick vårt kollektivavtal först i fredags. Det är alltså kollektivavtalet som trädde i kraft 2011, sa Tommy Holmblad och viftade med den ljusgröna boken i talarstolen.

Det fick Toni Vehmola från Hollola att i sitt anförande försvara språkminoritetens rättigheter.

– Jag blev bestört då jag hörde vad Holmblad sa. Jag kan inte tala svenska, men det kan inte vara så att kollektivavtalet på det andra inhemska språket kommer först nu. Det är hårresande.

Förbundets förhandlingschef Jyrki Virtanen påpekade att det är arbetsgivarparten som översätter kollektivavtalet och att Metallförbundet trycker på. Virtanen konstaterade också att det översatta kollektivavtalet redan en tid har funnits på webben.

Tommy Holmblad, som jobbar som svetsare vid Profiweld i Korsnäs, krävde också att den svenska informationen på webben kommer snabbare, samt föreslog att en tvåspråkig lärartjänst inrättas vid Metalls institut Murikka.

"Personkort med skattenummer behövs"

Karita Pihlström som jobbar på Sporrong i Ekenäs talade för att även i metallbranschen införa systemet med skattenummer som redan tagits i bruk i byggbranschen.

– Det börjar vara så vilt på arbetsplatserna att det behövs personkort med skattenummer om vi ska hålla skattepengarna i landet, säger hon.

– Det har talats mycket om grå ekonomi på kongressen, men jag hade förväntat mer diskussion om till exempel Nokias uppsägningar, säger Dan Nervander från FNsteel i Dalsbruk. Både han och Karita Pihlström deltar i kongressen för andra gången.

Metall inledde i samband med kongressen ett omfattande organiseringsprojekt och som en del av det ska bland annat förbundets anställda besöka alla arbetsplatser inom Metalls avtalsbranscher.

– Det är bra att man inleder en kampanj, men den kommer att ställa stora krav på framför allt de ungdomsansvariga i fackavdelningarna, säger Dan Nervander.

De båda ombuden lyfter också fram arbetshälsan som en viktig fråga och är glada över att kongressen kräver att arbetsgivarna satsar mer på att hålla arbetsförmågan uppe. De tycker också att vissa saker för de svenskspråkiga har blivit bättre på senare tid.

– Jag har talat med många som reagerade på det Tommy berättade om kollektivavtalet, säger Dan Nervander.

Sammanlagt deltog elva svenskspråkiga och några tvåspråkiga ombud i Metalls kongress.

Bo Vilander fortsätter i styrelsen

I förbundsstyrelsen fortsätter Bo Vilander (Kimitoön) som svenskspråkig medlem. Hans suppleanter är Kim Virkama (Pedersöre), Dan Nervander (Kimitoön) och Tom Lindholm (Pargas). I arbetslöshetskassans styrelse är Kjell Grönqvist (Helsingfors) förste suppleant.
I nya fullmäktige sitter två svenskspråkiga. Vasa valkrets valde Sture Liljekvist (Jakobstad) med Peter Sjökvist (Närpes), Jimmy Antfolk (Närpes) och Kenneth Lassila (Pedersöre) som suppleanter. På det svenskspråkiga mandatet fortsätter Karita Pihlström (Raseborg) med Tommy Holmblad (Korsnäs), Magnus Åkerlund (Jakobstad) och Matts Englund (Mariehamn) som suppleanter.

I Vasa valkrets blev de svenskspråkiga tilldelade sin fullmäktigeplats eftersom de gjorde ett bra val, men den gesten höll på att få negativa följder. Det fanns nämligen ett förslag om att förbundets svenskspråkiga skulle förlora sitt egna mandat då man redan hade en plats i Vasa valkrets. Det svenska mandatet kunde trots allt räddas.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig