Snuttarbetena står högt på FFC-förbundens förhandlingsagenda

31.08.2007 09:05 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007

Snuttarbetarnas ställning blir ett hett förhandlingsämne under höstens och vinterns förhandlingar om nya kollektivavtal. Inom kommunsektorn kräver man förbättringar särskilt för dem, som arbetar i tidsbundna arbetsavtal, i privatsektorn är det de deltidsanställda man vill ge möjligheter till extra förtjänster genom att få till stånd rättvisa spelregler för extra arbete. Också i transportsektorn ställs krav på förbättringar i snuttarbetarnas ställning.

Bruket av omotiverade visstidsanställningar är ett problem särskilt inom den kommunala sektorn. Förbundet för offentliga tjänster och välfärdsområdena, JHL, kräver därför att det finns en inkluderingsbestämmelse i tjänste- och kollektivavtalen som förpliktar parterna att förhandla lokalt om det lagliga i visstidsanställningarna. Arbetsgivarsidan är inte villig att ta med en dylik bestämmelse, vilket förvånar JHL:s ordförande Tuire Santamäki-Vuori.

&#;8211 I JHL:s förhandlingskrav visavi de visstidsanställda arbetstagarna förutsätter vi ingenting alls, utöver det som redan står i lagen, konstaterar Santamäki-Vuori.

Servicefacket PAM är bekymrat över de deltidsanställdas ställning i den privata servicesektorn. Förbundets målsättning är att få in entydiga bestämmelser i kollektivavtalen om att deltidsanställda arbetstagare måste erbjudas extra arbete, när det finns sådant. Bland PAM:s viktigare kvalitetskrav finns också avlönad moderskaps- och faderskapsledighet, i likhet med avtalspraxis i många andra branscher. Förbundets ordförande Ann Selin är hoppfull beträffande det här kravet; hon säger att förbundet har mött förståelse för sitt krav i breda kretsar också utanför förbundet.

I Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT:s största avtalsbranscher löper kollektivavtalen ut först i slutet av januari. Förbundets ordförande Timo Räty säger att förhandlingarna i dessa branscher sannolikt kan inledas först i månadsskiftet oktober-november. Också Räty förutspår att ett av förbundets viktigare kvalitetskrav gäller snuttarbetarnas ställning.

De FFC-anslutna förbundsordförandena berättade om sina avtalskrav vid ett seminarium som FFC arrangerade för arbetsmarknadsjournalister den 28 augusti. Också FFC:s ordförande Lauri Ihalainen talade vid seminariet, och sade att de pågående avtalsförhandlingarna har visat att fackförbunden vill koordinera sina krav också under en förbundsrunda. FFC:s fackförbund har försökt samordna såväl sina kvalitetskrav som avtalsperiodens längd, och de har också avtalat om att utbyta information sinsemellan.

Utöver JHL:s och PAM:s avtal, förhandlar man som bäst om bl.a. Träförbundets, elektrikernas, mediearbetarnas och Post- och logistikunionens kollektivavtal, liksom om flera av transportbranschens avtal. Också Metallförbundet och Kemifacket förhandlar om några av sina mindre kollektivavtal. De kollektivavtal som ingick i den förra inkomstpolitiska uppgörelsen löper ut i slutet av september.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig