Skomakarens läst: Hälsningar från facket i USA

FFC har länge haft goda kontakter med USA:s fackliga rörelse. De kontakterna var till nytta efter andra världskriget och under kalla kriget. Då fick vi finländare uppleva amerikanernas solidaritet.
10.12.2013 06:00
LÖNTAGAREN
Katja Lehto-Komulainen är chef för internationella ärenden på FFC och SASK:s vice ordförande.

Jag skulle gärna rekommendera var och en att läsa FFC:s historik om dessa tider. Det finns även andra goda böcker att läsa på ämnet, till exempel Olavi Lindbloms memoarer.

Jag fick representera FFC på USA:s fackliga centralorganisation AFL-CIO:s kongress på hösten – en kongress jag alltid kommer att minnas. Det är otroligt svårt för arbetstagarna att organisera sig i USA. Ändå talar vi om ett fritt land!

Facket måste i praktiken få tillstånd av arbetsgivaren för att kunna verka på arbetsplatsen. Kan du föreställa dig hur det är? Facket måste bevisa att det representerar tillräckligt många. Det betyder att ett fackförbund behöver stöd av över 50 procent av arbetstagarna på arbetsplatsen, men arbetsgivaren kan helt enkelt förneka att stödet är så stort. Då kan facket föra ärendet till ett statligt organ, men det dröjer innan tvisten kan få en lösning den vägen.

Det som är mycket oroväckande är att arbetsgivarna ofta pressar löntagarna att inte organisera sig. Människor kan även hotas. Många drabbas av detta. Inom den privata sektorn är bara sex procent av löntagarna organiserade.

I USA har inkomstskillnaderna fortsatt att öka. Den vanliga löntagarens inkomster och köpkraft har inte vuxit under många decennier men samtidigt har inkomsterna inom den högsta inkomstgruppen vuxit avsevärt.

Då jag talade med folk på kongressen sade många att de bara kan drömma om sådant som vi har i Finland – bland annat socialskydd, bra skolsystem och små inkomstskillnader då man jämför med USA.

Lärare är fortfarande ganska bra organiserade i USA. Det märker man då man ser på hela organiseringsgraden, som ligger på elva procent. Den offentliga sektorn höjer siffran. Lärarfacket var aktivt på AFL-CIO:s kongress. Dess representanter talade om skolor som har allt mindre resurser. Resurserna beror ofta på i vilket område skolan finns och vilka barn som går i skolan.

Det som var mycket synligt på kongressen var AFL-CIO:s positiva attityd till att organisera unga, kvinnor och invandrare. AFL-CIO har mycket varma relationer till olika folkrörelser som fungerar på det lokala planet. De kan vara föreningar som står nära facket, till exempel Working America, eller aktiva människor inom den lokala kyrkan, stadsdelen och så vidare. När det gäller till exempel socialskyddsreformen ”Omabacare” har dessa grupper stött president Barack Obama. Ändå har facket vissa förslag på hur man kunde förbättra Obamacare.

Det är viktigt att tänka på hur arbetsmarknaden i USA fungerar just nu då EU förhandlar med USA om ett frihandelsavtal. Europafacket och AFL-CIO samarbetar i den här frågan.

Katja Lehto-Komulainen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig