Sjömans-Unionen vann Rosellamålet vid besvärsdomstolen i London

03.11.2005 16:12 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Finlands Sjömans-Union

Besvärsdomstolen i London har i dag upphävt det beslut som handelsdomstolen i London gav i somras och enligt vilket Finlands Sjömans-Union och Internationella Transportarbetarfederationen ITF inte får vidta några åtgärder som kunde påverka Viking Lines handlingsförmåga eller anställnings- och lönevillkor. Eventuella påtryckningsåtgärder skulle enligt handelsdomstolens åsikt ha ansetts vara missaktning av rätten och lett till konfiskering av förbundets medel.

Besvärsdomstolen beslöt att beträffande de juridiska frågorna inhämta EU-domstolens åsikt.

I sina besvär som nu godtagits ansåg Sjömans-Unionen att handelsdomstolens beslut var i strid med Finlands rättssystem. Beslutet ingrep i medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter: yttrandefrihet, föreningsfrihet och strejkrätt.

Rosella trafikerar mellan Helsingfors och Tallinn under finsk flagg och med helt finsk besättning på vilka tillämpas det kollektivavtal som Finlands Sjömans-Union förra hösten slöt i samband med inpo-förhandlingarna. Samarbetsförhandlingarna på grund av utflaggningen av fartyget har inletts.

Se även

Viking Line ber handelsdomstol i London tolka spelreglerna i det finländska arbetslivet (8.9.2005)

Arbetsgivare använder den globala konkurrensen som ursäkt för att spela ut löntagarna mot varandra (8.9.2005)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post