Sextiosex mottagningar att hålla reda på

Kom hit under kaffepausen, säger tandskötare Anita Punkkinen. Det hörs på rösten att hon har bråttom och det syns då vi träffas på huvudhälsocentralen i Kouvola. Telefonen plingar i ett, det är många som vill ha tid hos tandläkare eller munhygienist.
09.04.2013 07:00
LÖNTAGAREN
– Det är så ont om tandläkartider att jag ibland måste ringa upp en tandläkare och tigga och be om tid för en patient med svår värk, säger Anita Punkkinen, som också själv gör tillfälliga plomberingar som munhygienist.

– Före kommunsammanslagningen sköttes tidsbeställningarna av alla mindre tandkliniker själva. Nu är det drygt ett sextiotal mottagningar som bokarna ska hålla reda på. Egentligen skulle vi vara nio på bokningen, men på grund av personalbrist är vi betydligt färre. Tidigare sköttes tre mottagningar härifrån, säger Anita Punkkinen.

I hela vidsträckta Kouvola finns 36 tandläkartjänster, men en del hålls obesatta i dessa spartider. Sju tandläkare finns som köptjänst – och här betalas 2000–3000 euro mer ut per person, utan att någon blinkar. Munhygienisterna är 16, de flesta anställda på deltid. Tandskötare har utbildats på arbetsplatsen för att ta emot egna patienter och förkorta köerna. De granskar tänderna hos barn under skolåldern och ger råd till alla från barn till pensionärer inom ramen för hemvården.

På tre timmar har 56 samtal kommit in, vilket gör att en patient borde betjänas på i snitt tre minuter.

– Ibland blir det kö. På morgonen kan jag ha ett 60-tal som köar för att få tid. Gäller det granskning kan väntetiden bli ett halvt år. Är det brådskande borde vi hitta en tid inom tre dagar men inte ens det fungerar alltid.

Långa avstånd

Storkommunen innebär också att Anita kan bli blixtutkommenderad till jour som munhygienist i en annan kommundel. I princip arbetar hon en vecka med tidsbeställning, en vecka med egen vård som tandskötare och en vecka i röntgen.

– För patienter som tar blodtunnande medel behövs INR-värde för koagulering. I dag analyseras inga prov här, utan de sänds till Kuusankoski som i sin tur sänder svaren hit till oss i gamla Kouvola. Redan det kan skjuta upp besöket med en dag – hur svår tandvärken än är, säger hon.

Äldre patienter kan behöva ledsagare för en resa som kan gå på 60–70 kilometer till den tandläkare som har tid i någon av kommundelarna. Kanske behövs taxi, med kommunal reseersättning.

– I dag är det också väldigt långa pauser mellan granskningen av skolelevernas tänder. Ovanpå allt har vi också en brist på privata tandläkare i Kouvola.

Anita Punkkinen säger rakt ut att det är chockerande med de många långa sjukledigheterna bland tandvårdspersonalen.

– Utbrändhet drabbar anställda inom hela vården. Vårt jobb sker under ständig tidspress. Så fort någon blir sjuk drabbas patienterna.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig