Sextetten sammanträder möjligen på tisdag

10.11.2002 19:02 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

Arbetsmarknadsledarnas sextett avbröt förhandlingarna i dag söndagen klockan 16.30. Man kunde inte nå framsteg i några centrala kvalitetsfrågor i förhandlingarna och därför hade sextetten inte förutsättningar att fortsätta förhandlingarna om lönefrågan heller. Inkomstpolitiska förhandlingarna har bromsats av bristande förhandlingsmandat på industriarbetsgivarnas (TT) sida. Industriarbetsgivarnas arbetsutskott gjorde på sitt möte i torsdags en lista över teman som TT inte får diskutera om.

Förhandlingarna fortsätter på tisdag om inte organisationernas förvaltningar i sina sammanträden i dag och i morgon annat beslutar.

Situationen är nu snäppet allvarligare än vad den kan se ut, konstaterade FFC:s ordförande Lauri Ihalainen i info som hölls i TT kl. 17. Ihalainen underströk att det finns så mycket centrala frågor som är öppna ännu, att det inte fanns förutsättningar att lösa dem i förhandlingarna under kvällen och natten. Man har dock inte avslutat förhandlingarna helt, utan organisationerna kommer i sina egna förvaltningsorgan att överväga förutsättningarna att hitta lösningar.

- Jag har dock önskan och viljan om att fortsätta förhandlingarna. Mycket bör dock hända för att gemensam bas för avgörandet kan nås.

- För att situationen inte ska te sig helt dyster bör man konstatera att framsteg har nåtts i frågor berörande kompetens och utbildning samt sammanjämkande av arbete och familjeliv. Hårda öppna frågor är dock förbättrandet av löntagarnas omställningsskydd och anställningsskydd i uppsägningssituationer, minimiarbetstiden i det allt vanligare arbetet utan rimliga arbetsscheman, arbetstidsförkortning i treskiftsarbete samt förbättrandet av förtroendemännens ställning.

- Vi har diskuterat om övervakning av arbetsvillkoren för utländsk arbetskraft, men några lösningar har det inte gått att hitta i denna fråga heller, konstaterade Ihalainen.

Ihalainen poängterade att förhandlingarna har hängt upp sig just i kvalitetsfrågorna.

- Både nivån och strukturen i lönehöjningarna är alltjämt öppna, men vi har enats om att de som normalt behandlas först i förhandlingarnas slutskede. Till löne- och köpkraftsfrågan anknyter sig dock en stor principiell fråga om spelreglerna i resultat- och vinstpremierna, där man inte heller nått en gemensam syn trots försöken.

Vad gäller tidtabellen konstaterade Ihalainen att riksdagen har meddelat den bakre gränsen (3.12.) för möjliga lagförslag i samband med inpo och den bör man även respektera. Det finns alltså inte möjligheter att dra ut tiden så värst mycket, för även förbunden bör ha tid för sina egna tillämpningsförhandlingar innan avtalet kan undertecknas.

FFC:s arbetsutskott behandlar situationen på sitt möte som började klockan 18 i kväll. FFC:s styrelse sammanträder på måndag morgon kl. 9.30. Regeringens ekonomisktpolitiska ministerutskottets möte i kväll har ställts in.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig